Laajennettu työssäoppiminen yksilöllisenä opinpolkuna toisen asteen kaksoistutkinnossa
Lintunen, Lea (2014)
Lintunen, Lea
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401241679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401241679
Tiivistelmä
Kehittämishanke liittyy omaan opettajantyöhöni Tampereen seudun ammattiopistossa. Opiskelijaryhmäni kahdella oppijalla oli aikaisempi toisen asteen perustutkinto ja osaamisen tunnustamisen kautta ”tyhjää” lukujärjestyksessä. Lisäksi heillä oli kertynyt työkokemusta useammalta vuodelta ja motivaatiota oppia opetussuunnitelmaa nopeammin.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli rakentaa henkilökohtainen opiskelusuunnitelma vastaamaan opiskelijoiden yksilöllisiä tarpeita laajennettua työssäoppimista hyödyntämällä.
Kehittämishankkeen prosessikuvausten avulla muiden ryhmänohjaajien on helpompi ohjata oppijoitaan laajennettuun työssäoppimiseen.
Hankkeen taustaksi perehdyin kirjallisuuden kautta erilaisiin oppimiskäsityksiin sekä oppimisympäristöjen muutostarpeisiin. Luomalla mahdollisuuden erilaisiin oppimisympäristöihin opettajat vaikuttavat oppimiseen. Lisäksi hyödynsin omia kokemuksiani ohjausprosessista ja kävin keskusteluita asiantuntijoiden kanssa. Hankkeen loppuarviointi tehdään vasta opiskelijoiden tutkinnon suorittamisen yhteydessä, mutta heiltä saatua palautetta on hyödynnetty hankkeessa.
Hankkeen toteuttaminen lisäsi omaa pedagogista osaamistani jota tarvitaan jatkossa entistä enemmän erilaisten oppijoiden yksilöllisten opinpolkujen rakentamiseen.
Laki ammatillisesta koulutuksesta säätää, että ”Opetussuunnitelma tulee laatia siten, että se antaa opiskelijalle mahdollisuuden yksilöllisiin opintoja koskeviin valintoihin.” (L 630/1998,14§)
Yhteiskunnan ja työelämän muutos asettaa muutostarpeen myös opettamiselle. Muutos lähtee jokaisesta opettajasta itsestään.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli rakentaa henkilökohtainen opiskelusuunnitelma vastaamaan opiskelijoiden yksilöllisiä tarpeita laajennettua työssäoppimista hyödyntämällä.
Kehittämishankkeen prosessikuvausten avulla muiden ryhmänohjaajien on helpompi ohjata oppijoitaan laajennettuun työssäoppimiseen.
Hankkeen taustaksi perehdyin kirjallisuuden kautta erilaisiin oppimiskäsityksiin sekä oppimisympäristöjen muutostarpeisiin. Luomalla mahdollisuuden erilaisiin oppimisympäristöihin opettajat vaikuttavat oppimiseen. Lisäksi hyödynsin omia kokemuksiani ohjausprosessista ja kävin keskusteluita asiantuntijoiden kanssa. Hankkeen loppuarviointi tehdään vasta opiskelijoiden tutkinnon suorittamisen yhteydessä, mutta heiltä saatua palautetta on hyödynnetty hankkeessa.
Hankkeen toteuttaminen lisäsi omaa pedagogista osaamistani jota tarvitaan jatkossa entistä enemmän erilaisten oppijoiden yksilöllisten opinpolkujen rakentamiseen.
Laki ammatillisesta koulutuksesta säätää, että ”Opetussuunnitelma tulee laatia siten, että se antaa opiskelijalle mahdollisuuden yksilöllisiin opintoja koskeviin valintoihin.” (L 630/1998,14§)
Yhteiskunnan ja työelämän muutos asettaa muutostarpeen myös opettamiselle. Muutos lähtee jokaisesta opettajasta itsestään.