Seksuaali-identiteettiä tukemassa : opas toiminnallisista menetelmistä nuorten seksuaalikasvatukseen
Kuisma, Jutta; Autio, Juhani (2014)
Kuisma, Jutta
Autio, Juhani
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401231668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401231668
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö kohdistui nuorten seksuaali-identiteetin tukemiseen. Tarkoituksena oli luoda opas koulujen seksuaalikasvatukseen toiminnallisten ohjausten ja saadun kirjallisen palautteen pohjalta. Kohderyhmä oli erään Orimattilassa sijaitsevan koulun seitsemäs luokka. Tutkimuksessa ei ole mainittu yhteistyökoulun nimeä oppilaiden anonymiteetin varmistamiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteina oli nuorten tietoisuuden lisääminen omasta kehosta ja omista rajoista, nuorten osallistaminen toiminnallisten menetelmien ja avoimen keskustelun avulla sekä seksuaalikasvatukseen soveltuvien toiminnallisten harjoitusten suunnittelu ja toteutus.
Toiminnalliset ohjaukset toteutettiin elokuu – syyskuu 2013 välisenä aikana. Toiminnallisten ohjausten teemoissa käsiteltiin omaa kehoa, tunteita ja parisuhdetta sekä seksuaalisuutta ja seksuaalisuuden muotoja. Tutkimuksellinen osuus koostuu 7. luokkalaisten ohjausten havainnoinnista sekä nuorten ja ohjauksia seuranneiden opettajien palautteiden tulkinnasta.
Toiminnalliset harjoitukset on suunnattu ensisijaisesti osaksi kouluissa toteutettavaa seksuaalikasvatusta. Opasta voidaan hyödyntää myös muilla kasvatus- ja opetusalan tahoilla nuorten tai lasten ohjaustyössä, sillä seksuaalikasvatus kulkee aina osana kasvatustyötä. Nuorilta saadusta palautteesta tuli selkeästi esiin se, että vastaavanlaiselle toiminnalle on kysyntää ja tehdyt havainnoinnit osoittivat toiminnallisten menetelmien tukevan nuorten ilmaisukykyä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu toiminnallisuuden perustelusta sosiaalipedagogiikan ja seksuaalisuuden kautta sekä toiminnallisen ohjauskokonaisuuden kuvauksesta ja opinnäytetyön arvioinnista. Opas toimitetaan yhteistyökoululle opinnäytetyön julkaisuseminaarin jälkeen.
Opinnäytetyön tavoitteina oli nuorten tietoisuuden lisääminen omasta kehosta ja omista rajoista, nuorten osallistaminen toiminnallisten menetelmien ja avoimen keskustelun avulla sekä seksuaalikasvatukseen soveltuvien toiminnallisten harjoitusten suunnittelu ja toteutus.
Toiminnalliset ohjaukset toteutettiin elokuu – syyskuu 2013 välisenä aikana. Toiminnallisten ohjausten teemoissa käsiteltiin omaa kehoa, tunteita ja parisuhdetta sekä seksuaalisuutta ja seksuaalisuuden muotoja. Tutkimuksellinen osuus koostuu 7. luokkalaisten ohjausten havainnoinnista sekä nuorten ja ohjauksia seuranneiden opettajien palautteiden tulkinnasta.
Toiminnalliset harjoitukset on suunnattu ensisijaisesti osaksi kouluissa toteutettavaa seksuaalikasvatusta. Opasta voidaan hyödyntää myös muilla kasvatus- ja opetusalan tahoilla nuorten tai lasten ohjaustyössä, sillä seksuaalikasvatus kulkee aina osana kasvatustyötä. Nuorilta saadusta palautteesta tuli selkeästi esiin se, että vastaavanlaiselle toiminnalle on kysyntää ja tehdyt havainnoinnit osoittivat toiminnallisten menetelmien tukevan nuorten ilmaisukykyä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu toiminnallisuuden perustelusta sosiaalipedagogiikan ja seksuaalisuuden kautta sekä toiminnallisen ohjauskokonaisuuden kuvauksesta ja opinnäytetyön arvioinnista. Opas toimitetaan yhteistyökoululle opinnäytetyön julkaisuseminaarin jälkeen.