PK-YRITYKSEN VERKKO-KAUPAN UUDISTAMINEN : Case: Kalastusväline Rialinna Ky
Tikkanen, Joonas; Sirviö, Tatu (2014)
Tikkanen, Joonas
Sirviö, Tatu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401241698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401241698
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia mitä verkkokaupan uudistaminen vaatii, sekä selvittää Kalastusväline Rialinna Ky:n asiakkaiden suhtautumista ja mielipiteitä yrityksen uudistuneesta verkkokaupasta. Työhön kuului myös uudistuneen verkkokaupan käytettävyysvertailu
Työhön liittyvä tutkimus kohdistettiin Rialinnan verkkokaupan kävijöihin, jotka vastasivat sähköiseen kyselylomakkeeseen. Kysymykset koskivat demografisia tekijöitä, harrastustapoja ja aiheena olevaa verkkokauppaa. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Vastauksia tuli yhteensä 194 kappaletta.
Tutkimukseen vastanneista noin puolet kuului ikäluokkaan 30 – 45-vuotiaat ja lähes kaikki vastaajat olivat miehiä. Reilu viidennes vastaajista oli Pohjois-Savosta, loput olivat pääsääntöisesti läheisistä maakunnista. Vastauksien perusteella vastaajien keskuudessa harrastetaan kalastusta monipuolisesti ja suhteellisen aktiivisesti. Noin neljännes vastaajista käyttää rahaa harrastukseensa 300 - 499€ vuodessa. Enemmistö vastaajista ostaa välineensä verkkokaupasta tai paikanpäältä erikoisliikkeestä. Rialinnan verkkokauppaa käytetään pääasiassa tietokoneella ja sinne saavutaan hakukoneen kautta. Yleensä ottaen vastaajat pitivät uudistunutta verkkokauppaa vanhaa parempana.
Käytettävyysvertailussa Rialinnan uudistunut verkkokauppa pärjäsi hyvin verrattuna Verkkokauppa.com:in verkkokauppaan, joka valittiin Suomen parhaaksi verkkokaupaksi vuonna 2011.
Työhön liittyvä tutkimus kohdistettiin Rialinnan verkkokaupan kävijöihin, jotka vastasivat sähköiseen kyselylomakkeeseen. Kysymykset koskivat demografisia tekijöitä, harrastustapoja ja aiheena olevaa verkkokauppaa. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Vastauksia tuli yhteensä 194 kappaletta.
Tutkimukseen vastanneista noin puolet kuului ikäluokkaan 30 – 45-vuotiaat ja lähes kaikki vastaajat olivat miehiä. Reilu viidennes vastaajista oli Pohjois-Savosta, loput olivat pääsääntöisesti läheisistä maakunnista. Vastauksien perusteella vastaajien keskuudessa harrastetaan kalastusta monipuolisesti ja suhteellisen aktiivisesti. Noin neljännes vastaajista käyttää rahaa harrastukseensa 300 - 499€ vuodessa. Enemmistö vastaajista ostaa välineensä verkkokaupasta tai paikanpäältä erikoisliikkeestä. Rialinnan verkkokauppaa käytetään pääasiassa tietokoneella ja sinne saavutaan hakukoneen kautta. Yleensä ottaen vastaajat pitivät uudistunutta verkkokauppaa vanhaa parempana.
Käytettävyysvertailussa Rialinnan uudistunut verkkokauppa pärjäsi hyvin verrattuna Verkkokauppa.com:in verkkokauppaan, joka valittiin Suomen parhaaksi verkkokaupaksi vuonna 2011.