Virheiden vaikutukset tilaus-toimitusprosessin laatuun
Viitanen, Anne (2014)
Lataukset:
Viitanen, Anne
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401271752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401271752
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on tehty toimeksiantona kansainvälisesti toimivalle yritykselle. Taustana tutkimukselle olivat tilausten käsittelyssä esiintyvät virheet, joita ei ollut aikaisemmin seurattu. Tarkoituksena oli kartoittaa esiintyvät virheet, löytää niiden
ydinsyyt ja pohtia mahdollisia toimenpiteitä, etteivät samat virheet enää toistuisi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu logistiseen prosessiin sekä laadunhallintaan Lean – filosofian ja Six sigman avulla. Tutkimuksen empiriaosuudessa on käytetty sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen tutkimusaineisto kerättiin yrityksessä tuotantolinjoilla keräämällä tietoa esiintyvistä virheistä excel taulukkoon. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselynä, joka suunnattiin tuotannon esimiehille ja tiiminvetäjille. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Seurannat tuotantolinjoilla toteutettiin vuoden välein. Molemmissa seurannoissa esiin tulleet virheet toistuivat aika samanlaisina ja aiheuttivat ylimääräistä työtä tilaus-toimitusprosessin eri vaiheisiin. Ensimmäisen seurannan jälkeen toteutettiin korjaavia toimenpiteitä, joilla oli positiivinen vaikutus virheiden esiintymiseen. Moni virheistä johtui kuitenkin huolimattomuudesta ja niiden poistaminen kokonaan on vaikeaa. Hyvin organisoidut työtehtävät ehkäisevät jossain määrin huolimattomuusvirheiden syntyä, mutta henkilön oma asenne huolellisuuteen on ratkaiseva.
ydinsyyt ja pohtia mahdollisia toimenpiteitä, etteivät samat virheet enää toistuisi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu logistiseen prosessiin sekä laadunhallintaan Lean – filosofian ja Six sigman avulla. Tutkimuksen empiriaosuudessa on käytetty sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen tutkimusaineisto kerättiin yrityksessä tuotantolinjoilla keräämällä tietoa esiintyvistä virheistä excel taulukkoon. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselynä, joka suunnattiin tuotannon esimiehille ja tiiminvetäjille. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Seurannat tuotantolinjoilla toteutettiin vuoden välein. Molemmissa seurannoissa esiin tulleet virheet toistuivat aika samanlaisina ja aiheuttivat ylimääräistä työtä tilaus-toimitusprosessin eri vaiheisiin. Ensimmäisen seurannan jälkeen toteutettiin korjaavia toimenpiteitä, joilla oli positiivinen vaikutus virheiden esiintymiseen. Moni virheistä johtui kuitenkin huolimattomuudesta ja niiden poistaminen kokonaan on vaikeaa. Hyvin organisoidut työtehtävät ehkäisevät jossain määrin huolimattomuusvirheiden syntyä, mutta henkilön oma asenne huolellisuuteen on ratkaiseva.