Lapsen seksuaalisen hyväksikäytön kohtaamisen ammatillisia haasteita
Korpela, Jarno; Salonsaari, Maiju (2009)
Korpela, Jarno
Salonsaari, Maiju
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251540
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää lapsen seksuaaliseen hyväksikäytön kohtaamista, puheeksiottamista ja siihen liittyviä ammattillisia haasteita. Lisäksi tavoitteenamme oli lisätä omia ammatillisia valmiuksiamme kohdata lasten seksuaalista hyväksikäyttöä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoriaosuudessa käsittelimme seksuaaliseen hyväksikäyttöön, sen kohtaamiseen, puheeksi ottamiseen sekä työssä jaksamiseen liittyvää teoriaa. Lisäksi käsittelimme lapsen asemaan olennaisesti liittyviä lakeja ja asetuksia.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyömme noudattaa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirisen tutkimuksen toteutimme verkkokyselyn avulla kuudelle työntekijälle, jotka kohtaavat työssään seksuaalisesti hyväksikäytettyjä. Kyselystämme saamia vastauksia olemme käsitelleet teorian tukena.
Keskeiset tutkimustulokset:
Lapsen seksuaalisen hyväksikäytön kohtaaminen on ammatillisesti haastavaa ja vaatii työntekijältä erityistietoa seksuaalisen hyväksikäytön luonteesta ja vaikuttavuudesta kokonaisvaltaisesti elämään. Lapsen kehittymättön ilmaisukyky tuo kohtaamiseen ja puheeksi ottamiseen lisähaasteensa.
Johtopäätökset:
Työskentely seksuaalisesti hyväksikäytettyjen kanssa on vaativaa ja voimavaroja vievää. Huomiota tulisi kiinnittää puolustuskyvyttömän lapsen asemaan ja äänen kuulemiseen. Lisäksi työntekijöiden on pidettävä huolta omasta hyvinvoinnistaan työskennellessään haastavien asioiden kanssa. Työssäjaksamista edistää tietoisuus seksuaalisen hyväksikäytön teoriasta.
Asiasanat: Seksuaalinen hyväksikäyttö, lapsen asema, kohtaaminen, puheeksi ottaminen, työssä jaksaminen
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää lapsen seksuaaliseen hyväksikäytön kohtaamista, puheeksiottamista ja siihen liittyviä ammattillisia haasteita. Lisäksi tavoitteenamme oli lisätä omia ammatillisia valmiuksiamme kohdata lasten seksuaalista hyväksikäyttöä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoriaosuudessa käsittelimme seksuaaliseen hyväksikäyttöön, sen kohtaamiseen, puheeksi ottamiseen sekä työssä jaksamiseen liittyvää teoriaa. Lisäksi käsittelimme lapsen asemaan olennaisesti liittyviä lakeja ja asetuksia.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyömme noudattaa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirisen tutkimuksen toteutimme verkkokyselyn avulla kuudelle työntekijälle, jotka kohtaavat työssään seksuaalisesti hyväksikäytettyjä. Kyselystämme saamia vastauksia olemme käsitelleet teorian tukena.
Keskeiset tutkimustulokset:
Lapsen seksuaalisen hyväksikäytön kohtaaminen on ammatillisesti haastavaa ja vaatii työntekijältä erityistietoa seksuaalisen hyväksikäytön luonteesta ja vaikuttavuudesta kokonaisvaltaisesti elämään. Lapsen kehittymättön ilmaisukyky tuo kohtaamiseen ja puheeksi ottamiseen lisähaasteensa.
Johtopäätökset:
Työskentely seksuaalisesti hyväksikäytettyjen kanssa on vaativaa ja voimavaroja vievää. Huomiota tulisi kiinnittää puolustuskyvyttömän lapsen asemaan ja äänen kuulemiseen. Lisäksi työntekijöiden on pidettävä huolta omasta hyvinvoinnistaan työskennellessään haastavien asioiden kanssa. Työssäjaksamista edistää tietoisuus seksuaalisen hyväksikäytön teoriasta.
Asiasanat: Seksuaalinen hyväksikäyttö, lapsen asema, kohtaaminen, puheeksi ottaminen, työssä jaksaminen