Keskitetyn asennuspalvelun työkalujen käytettävyys Helsingin yliopistolla
Naukkarinen, Timo (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Naukkarinen, Timo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401211574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401211574
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe käsittelee Helsingin yliopiston keskitetyn asennuspalveluprosessin parantamista. Opinnäytetyössä asennuspalveluprosessia pyritään parantamaan keskittymällä prosessissa käytettävien työkalujen käytettävyyden parantamiseen. Työkalujen käytettävyyttä tutkitaan heuristisen arviointi menetelmän avulla.
Tässä työssä on käytetty tutkimusmenetelmänä laadullisen tutkimusmenetelmän osallistuvaa havainnointi menetelmää. Haastattelumuodoksi on valittu strukturoitu haastattelu verkkokyselyn muodossa.
Opinnäytetyössä keskityttiin arvioimaan jo käytössä olevien työkalujen toimivuutta. Tämän tarkoituksena oli löytää keinoja, joilla voitaisiin helpottaa ja tehostaa yksittäisen asennustyötä tekevän henkilön toimintaa.
Rakenteeltaan opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käydään läpi taustateoriaa. Toisessa osassa kuvataan ensin asennuspalveluprosessin ja asennustyökalujen toiminta. Tämän jälkeen käydään heuristisella arvioinnilla läpi kaikki prosessissa tarvittavat työkalut. Opinnäytetyön lopuksi käydään läpi työn johtopäätökset. Opinnäytetyön aikana suoritettiin kysely. Kyselyn kohdehenkilöiksi pyrittiin saamaan asennuspalveluprosessin tuntevia vastaajia. Kyselyllä pyrittiin saamaan selvennystä siihen, kuinka todellisia opinnäytetyön käytettävyysarviointiosassa esille tuodut käytettävyysongelmat todellisuudessa olivat.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät asennusprosessin kuvaava dokumentti ja asennusprosessin työkalujen käytettävyysongelmia kuvaava taulukko. Opinnäytetyön esille tuomia käytettävyyteen liittyviä huomioita voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi tulevaisuudessa kehitettäessä edelleen tai uusittaessa asennustyössä käytettäviä työkaluohjelmia.
Tässä työssä on käytetty tutkimusmenetelmänä laadullisen tutkimusmenetelmän osallistuvaa havainnointi menetelmää. Haastattelumuodoksi on valittu strukturoitu haastattelu verkkokyselyn muodossa.
Opinnäytetyössä keskityttiin arvioimaan jo käytössä olevien työkalujen toimivuutta. Tämän tarkoituksena oli löytää keinoja, joilla voitaisiin helpottaa ja tehostaa yksittäisen asennustyötä tekevän henkilön toimintaa.
Rakenteeltaan opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käydään läpi taustateoriaa. Toisessa osassa kuvataan ensin asennuspalveluprosessin ja asennustyökalujen toiminta. Tämän jälkeen käydään heuristisella arvioinnilla läpi kaikki prosessissa tarvittavat työkalut. Opinnäytetyön lopuksi käydään läpi työn johtopäätökset. Opinnäytetyön aikana suoritettiin kysely. Kyselyn kohdehenkilöiksi pyrittiin saamaan asennuspalveluprosessin tuntevia vastaajia. Kyselyllä pyrittiin saamaan selvennystä siihen, kuinka todellisia opinnäytetyön käytettävyysarviointiosassa esille tuodut käytettävyysongelmat todellisuudessa olivat.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät asennusprosessin kuvaava dokumentti ja asennusprosessin työkalujen käytettävyysongelmia kuvaava taulukko. Opinnäytetyön esille tuomia käytettävyyteen liittyviä huomioita voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi tulevaisuudessa kehitettäessä edelleen tai uusittaessa asennustyössä käytettäviä työkaluohjelmia.