Koulutusohjelmamarkkinoinnin nykytila ja kehittäminen aikuiskoulutusoppilaitoksessa
Wahlman, Jani (2009)
Wahlman, Jani
Tampereen ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251536
Tiivistelmä
Työn ensisijaisena tutkimusongelmana on tietyn aikuiskoulutusta tarjoavan oppilaitoksen koulutusohjelmamarkkinoinnin nykytilan selvittäminen ja sen perusteella annettavat kehitysehdotukset. Osaongelma on oppilaitoksessa olevien markkinointimateriaalien kartoittaminen ja selvittää, mitä koulutuksen markkinoinnista on kirjoitettu. Työn julkisesta versiosta on poistettu kaikki oppilaitoksen tunnistetiedot. Kirjoitettaessa toimeksiantajaoppilaitoksesta, käytetään termiä oppilaitos. Haastatelluista työntekijöistä käytetään vain titteleitä. Organisaatiosta, johon oppilaitos kuuluu, käytetään pääasiassa nimitystä laajempi organisaatio tai vastaavaa.
Nykytilan selvittämisessä on käytetty apuna erityisesti haastatteluja. Haastattelujen pohjalta on muodostettu SWOT-analyysi, joka toimii koko työn suunnannäyttäjänä. Työ pyrkiikin koulutusohjelmamarkkinoinnin kehittämiseen erityisesti siten, että SWOT-analyysissä ilmi tulleet heikkoudet saadaan poistettua ja uhkiin voidaan varautua. Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu pitkälti nonprofit-organisaatioiden markkinointiteoriaan ja mukana on myös näkökulmia perinteisestä markkinoinnista sekä palvelujen markkinoinnista ja johtamisesta.
Työn tuloksiksi nousivat ratkaisut sellaisiin ongelmiin, jotka tällä hetkellä rajoittavat oppilaitoksen koulutusohjelmamarkkinointia. Suurimpina ongelmina nähtiin muun muassa tekeminen yleisesti, ymmärtämättömyys markkinoinnista, selkeän prosessin puute ja ongelmat vastuutuksessa. Ratkaisuina puolestaan nähtiin esimerkiksi sisäinen markkinointi, prosessimallin selkiyttäminen, johdon tuki ja oikeanlaiset vastuutustoimenpiteet. Osaongelman tuloksina olivat se, että markkinointimateriaaleja ja etenkin suunnitteluun liittyviä asiakirjoja oli organisaatiossa varsin vähän ja että koulutuksen markkinointi on kirjallisuudessa hyvin vähän käsitelty aihe.
Tulokset ja ratkaisut nähdään luotettavina, sillä ne perustuvat tiukasti henkilöstön antamiin haastatteluihin ja toisaalta taas vakiintuneeseen teoriaan. Työn tuloksia voidaan käyttää suoraan koulutusohjelmamarkkinoinnin ongelmakohtien korjaamiseksi sekä apuna organisaation strategiatyössä.
Nykytilan selvittämisessä on käytetty apuna erityisesti haastatteluja. Haastattelujen pohjalta on muodostettu SWOT-analyysi, joka toimii koko työn suunnannäyttäjänä. Työ pyrkiikin koulutusohjelmamarkkinoinnin kehittämiseen erityisesti siten, että SWOT-analyysissä ilmi tulleet heikkoudet saadaan poistettua ja uhkiin voidaan varautua. Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu pitkälti nonprofit-organisaatioiden markkinointiteoriaan ja mukana on myös näkökulmia perinteisestä markkinoinnista sekä palvelujen markkinoinnista ja johtamisesta.
Työn tuloksiksi nousivat ratkaisut sellaisiin ongelmiin, jotka tällä hetkellä rajoittavat oppilaitoksen koulutusohjelmamarkkinointia. Suurimpina ongelmina nähtiin muun muassa tekeminen yleisesti, ymmärtämättömyys markkinoinnista, selkeän prosessin puute ja ongelmat vastuutuksessa. Ratkaisuina puolestaan nähtiin esimerkiksi sisäinen markkinointi, prosessimallin selkiyttäminen, johdon tuki ja oikeanlaiset vastuutustoimenpiteet. Osaongelman tuloksina olivat se, että markkinointimateriaaleja ja etenkin suunnitteluun liittyviä asiakirjoja oli organisaatiossa varsin vähän ja että koulutuksen markkinointi on kirjallisuudessa hyvin vähän käsitelty aihe.
Tulokset ja ratkaisut nähdään luotettavina, sillä ne perustuvat tiukasti henkilöstön antamiin haastatteluihin ja toisaalta taas vakiintuneeseen teoriaan. Työn tuloksia voidaan käyttää suoraan koulutusohjelmamarkkinoinnin ongelmakohtien korjaamiseksi sekä apuna organisaation strategiatyössä.