Monikulttuuristen lasten kotoutumisen tukeminen päiväkodissa
Saastamoinen, Reeta; Sova, Piia (2014)
Saastamoinen, Reeta
Sova, Piia
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401281764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401281764
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus on kuvailla monikulttuuristen lasten kotoutumisen tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimustehtävämme on selvittää, miten päiväkodissa tuetaan monikulttuurisen lasten kotoutumista. Viitekehys koostuu monikulttuurisesta lapsesta varhaiskasvatuksessa, monikulttuurisen lapsen kotoutumisen tukemisesta varhaiskasvatuksessa sekä monikulttuurisesta kasvatuskumppanuudesta.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut tehtiin lastentarhanopettajille monikulttuurisuuteen profiloituneissa päiväkodeissa Oulussa. Haastatteluiden teemat on muodostettu teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Analysoimme tutkimusaineiston teoriaohjaavaa analyysiä käyttäen.
Monikulttuurisen lapsen kotoutumista tuetaan päiväkodin arjessa leikkien, pukeutumistilanteiden, ulkoilun, ruokailun ja erilaisten opetustuokioiden yhteydessä. Kotoutuminen nähdään suomalaisen kielen ja kulttuurin opetteluna. Vertaisryhmän tuki kotoutumisessa on tärkeää. Lapsen oman äidinkielen ja kulttuurinen vahvistaminen päiväkodissa on haastavaa ja se nähdäänkin ensisijaisesti vanhempien tehtävänä. Suomen kielen oppiminen on tärkein asia lapsen kotoutumisessa suomalaiseen päivähoitoon ja yhteiskuntaan. Kasvatuskumppanuus monikulttuuristen lasten perheiden kanssa koettiin paikoittain haastavana, mutta pääsääntöisesti se oli sujunut hyvin. Koko perheen kotoutumisen tukemista ei nähty päiväkodin tehtävänä, vaan tarvittaessa perheet ohjattiin muiden palveluiden pariin.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut tehtiin lastentarhanopettajille monikulttuurisuuteen profiloituneissa päiväkodeissa Oulussa. Haastatteluiden teemat on muodostettu teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Analysoimme tutkimusaineiston teoriaohjaavaa analyysiä käyttäen.
Monikulttuurisen lapsen kotoutumista tuetaan päiväkodin arjessa leikkien, pukeutumistilanteiden, ulkoilun, ruokailun ja erilaisten opetustuokioiden yhteydessä. Kotoutuminen nähdään suomalaisen kielen ja kulttuurin opetteluna. Vertaisryhmän tuki kotoutumisessa on tärkeää. Lapsen oman äidinkielen ja kulttuurinen vahvistaminen päiväkodissa on haastavaa ja se nähdäänkin ensisijaisesti vanhempien tehtävänä. Suomen kielen oppiminen on tärkein asia lapsen kotoutumisessa suomalaiseen päivähoitoon ja yhteiskuntaan. Kasvatuskumppanuus monikulttuuristen lasten perheiden kanssa koettiin paikoittain haastavana, mutta pääsääntöisesti se oli sujunut hyvin. Koko perheen kotoutumisen tukemista ei nähty päiväkodin tehtävänä, vaan tarvittaessa perheet ohjattiin muiden palveluiden pariin.