Maaseututapahtumat yrityksen markkinoinnin välineenä
Lehtonen, Annika (2013)
Lehtonen, Annika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621363
Tiivistelmä
Maaseututapahtumissa ei ole totuttu samankaltaiseen sponsoriyhteistyöhön kuin esimerkiksi urheilun parissa. Tapahtumien sponsorointi on kuitenkin monipuolinen keino markkinoida, ja tapahtumien suosion ennustetaankin kasvavan henkilökohtaisten kohtaamisten tärkeyden lisääntyessä.
Opinnäytetyössä tutkittiin tapahtumien sponsoroinnin käyttöä yritysten markkinoinnissa, Keski-Suomen Maaseutugaalan toimivuutta sponsoroinnin kohteena ja tapahtumien käyttöä maaseutuväestölle markkinoinnissa. Tutkimuksen tilaajana toimi Keski-Suomen Maaseutugaala 2013, joka on Keski-Suomen maaseutua esille nostava tapahtuma, missä palkittiin ansioituneita maaseudun toimijoita. Tulosten oli tarkoitus auttaa Maaseutugaalan kaltaisten tapahtumien järjestäjiä niin, että he voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa yrityksiä aktiivisempaan tapahtumien sponsorointiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, ja aineiston hankinnassa käytettiin pääasiassa puhelinhaastattelua. Tutkimusaineisto koostui 15:stä Keski-Suomen Maaseutugaalan yhteistyökumppanista, joista 9 oli voittoa tavoittelevia ja 6 voittoa tavoittelemattomia yrityksiä.
Tulosten mukaan tapahtumat nähtiin hyvänä keinona markkinoida, ja niitä käytettiin monipuolisesti hyväksi maaseutuväestölle markkinoinnissa. Tapahtumien sponsorointia käytettiin kuitenkin hyvin vähän, eikä sitä aiottu lisätä tulevina vuosina. Yritykset halusivat markkinoinnilta nopeaa myynnin kasvua, mutta eivät kokeneet sponsoroinnilta sitä saavansa. Luonnollista yhteyttä kohteeseen pidettiin tärkeänä. Maaseutugaalan sponsoroinnilta odotettiin vastikkeena pääasiassa näkyvyyttä, ja markkinointiviesti kohdistettiin tapahtuman vieraille.
Voittoa tavoittelemattomat yritykset ovat voittoa tavoittelevia harjaantuneempia sponsoroinnin käyttäjiä, koska ne ymmärtävät yhteistyön voiman, ja osaavat sitä käyttää. Tapahtumien järjestäjien on vaikea vaikuttaa yrityksiä aktiivisempaan sponsorointiin, koska maaseututapahtumien kaupallisuuden lisääminen on haastavaa niiden kulttuuriperinteiden vuoksi. Tulosten perusteella järjestäjien tulisi pyrkiä tarjoamaan yksilöllisiä sponsorointitarjouksia yrityksille ja lisäämään yhteistyötä sponsoreiden kanssa.
Opinnäytetyössä tutkittiin tapahtumien sponsoroinnin käyttöä yritysten markkinoinnissa, Keski-Suomen Maaseutugaalan toimivuutta sponsoroinnin kohteena ja tapahtumien käyttöä maaseutuväestölle markkinoinnissa. Tutkimuksen tilaajana toimi Keski-Suomen Maaseutugaala 2013, joka on Keski-Suomen maaseutua esille nostava tapahtuma, missä palkittiin ansioituneita maaseudun toimijoita. Tulosten oli tarkoitus auttaa Maaseutugaalan kaltaisten tapahtumien järjestäjiä niin, että he voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa yrityksiä aktiivisempaan tapahtumien sponsorointiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, ja aineiston hankinnassa käytettiin pääasiassa puhelinhaastattelua. Tutkimusaineisto koostui 15:stä Keski-Suomen Maaseutugaalan yhteistyökumppanista, joista 9 oli voittoa tavoittelevia ja 6 voittoa tavoittelemattomia yrityksiä.
Tulosten mukaan tapahtumat nähtiin hyvänä keinona markkinoida, ja niitä käytettiin monipuolisesti hyväksi maaseutuväestölle markkinoinnissa. Tapahtumien sponsorointia käytettiin kuitenkin hyvin vähän, eikä sitä aiottu lisätä tulevina vuosina. Yritykset halusivat markkinoinnilta nopeaa myynnin kasvua, mutta eivät kokeneet sponsoroinnilta sitä saavansa. Luonnollista yhteyttä kohteeseen pidettiin tärkeänä. Maaseutugaalan sponsoroinnilta odotettiin vastikkeena pääasiassa näkyvyyttä, ja markkinointiviesti kohdistettiin tapahtuman vieraille.
Voittoa tavoittelemattomat yritykset ovat voittoa tavoittelevia harjaantuneempia sponsoroinnin käyttäjiä, koska ne ymmärtävät yhteistyön voiman, ja osaavat sitä käyttää. Tapahtumien järjestäjien on vaikea vaikuttaa yrityksiä aktiivisempaan sponsorointiin, koska maaseututapahtumien kaupallisuuden lisääminen on haastavaa niiden kulttuuriperinteiden vuoksi. Tulosten perusteella järjestäjien tulisi pyrkiä tarjoamaan yksilöllisiä sponsorointitarjouksia yrityksille ja lisäämään yhteistyötä sponsoreiden kanssa.