HSY:n Sortti-asemien maksujärjestelmän muutos
Mäntynen, Marjut (2014)
Mäntynen, Marjut
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402031962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402031962
Tiivistelmä
Tämä kehittämistehtävä tehtiin Helsingin seudun ympäristöpalvelut - kuntayhtymälle. Hel-singin seudun ympäristöpalvelut HSY on kuntayhtymä, joka tuottaa vesihuollon ja jätehuollon palveluja sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä. Kehittämistehtävän tavoit-teena oli tutkia Sortti-asemien asiakkaiden kykyä toimia itsepalveluasemilla. Sortti-asemat ovat jäteasemia, joille voi tuoda hyötyjätteitä, puutarhajätteitä, vaarallisia jätteitä ja sekajät-teitä henkilöautolla, peräkärryllä, pakettiautolla tai muulla kevyellä kuljetusvälineellä. Jotta Sortti-asemat eivät ruuhkaantuisi, tuli selvittää voidaanko asemat muuttaa ainakin osittain itsepalveluna toimiviksi. Sortti-asema toimintaprosessiin tehtiin muutoksia. Uusi toiminta-malli pilotoitiin.
Tutkimuksen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadul-lisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja – mittareita. Kehittämistehtävässä käytetyt teo-riat perustuivat kolmeen kokonaisuuteen; prosessien kehittäminen, asiakaskokemus ja muutosjohtaminen.
Pilotoinnilla pystyttiin todentamaan että, itsepalvelulaitteet nopeuttavat asioimista asemilla. Asiakkaat pystyvät kohtuullisen hyvin arvioimaan jätteidensä laadun ja määrän. Tämä on vaade, jotta asiakkaat voisivat maksaa jätteensä itsepalveluna.
Kehittämistyöstäni saatiin hyvät lähtötiedot itsepalvelu asemien kehittämistyön jatkamiseen. Jatkokehityksessä tulee Sortti-asemien hinnoittelurakenne muuttaa. Jokainen asema on rakenteeltaan hieman erilainen. Jokaiselle asemalle tulee miettiä, miten itsepalvelu pisteet tulee sijoittaa. Itsepalvelulaitteet tulevat hankia ehkä vaiheittain eri asemille. Muutaman vuoden päästä Sortti-asemat voivat toimia ainakin osittain itsepalveluna
Tutkimuksen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadul-lisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja – mittareita. Kehittämistehtävässä käytetyt teo-riat perustuivat kolmeen kokonaisuuteen; prosessien kehittäminen, asiakaskokemus ja muutosjohtaminen.
Pilotoinnilla pystyttiin todentamaan että, itsepalvelulaitteet nopeuttavat asioimista asemilla. Asiakkaat pystyvät kohtuullisen hyvin arvioimaan jätteidensä laadun ja määrän. Tämä on vaade, jotta asiakkaat voisivat maksaa jätteensä itsepalveluna.
Kehittämistyöstäni saatiin hyvät lähtötiedot itsepalvelu asemien kehittämistyön jatkamiseen. Jatkokehityksessä tulee Sortti-asemien hinnoittelurakenne muuttaa. Jokainen asema on rakenteeltaan hieman erilainen. Jokaiselle asemalle tulee miettiä, miten itsepalvelu pisteet tulee sijoittaa. Itsepalvelulaitteet tulevat hankia ehkä vaiheittain eri asemille. Muutaman vuoden päästä Sortti-asemat voivat toimia ainakin osittain itsepalveluna