Insightin jäljillä
Kyppö, Zuzana (2013)
Kyppö, Zuzana
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401201540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401201540
Tiivistelmä
Insight eli aito kuluttajanäkemys kertoo kuluttajan ja brändin välisestä suhteesta. Se on kuluttajan elämän ja arvomaailman ymmärtämistä syvällisesti – myös markkinointiperspektiivin ulkopuolelta. Siksi se antaa mainoskampanjalle kestävyyttä sekä paremmat mahdollisuudet menestyä.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkentaa, mistä tässä mainonnan alalle hiljattain rantautuneessa insightin käsitteessä on pohjimmiltaan kyse – mikä insight on ja miten sen voi löytää. Työ lähestyy aihetta keskustelun, menestystarinoiden sekä oman pohdinnan kautta. Työhön on haastateltu neljää menestyksekästä mainostoimistoa Suomessa. Suomalaisten mainostoimistojen lisäksi haastateltavana oli myös Slovakian Ogilvy – yksi Slovakian mainosmarkkinoiden johtavista toimistoista. Haastattelujen lisäksi aihetta on tutkittu internetistä löydetyn materiaalin sekä muutaman kirjallisen lähteen voimin. Yksi merkittävissä määrin käytetty tiedonlähde on mainostoimistoketju Saatchi & Saatchin julkistama Lovemark-ideologia.
Pitkä matka insightin jäljille on todistanut, että insightia ei voi löytää menemättä riittävän lähelle kuluttajaa. Kuluttajan kokonaisvaltaisen ymmärtämisen lisäksi tulee mainontaa suunnitellessa olla lisäksi hyvin perillä brändin arvoista sekä sen roolista kuluttajan elämässä. Insight on löydetty silloin, kun brändi kohtaa kuluttajan aidosti sekä viihdyttää, koskettaa ja inspiroi jakamaan viestin muiden kuluttajien kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkentaa, mistä tässä mainonnan alalle hiljattain rantautuneessa insightin käsitteessä on pohjimmiltaan kyse – mikä insight on ja miten sen voi löytää. Työ lähestyy aihetta keskustelun, menestystarinoiden sekä oman pohdinnan kautta. Työhön on haastateltu neljää menestyksekästä mainostoimistoa Suomessa. Suomalaisten mainostoimistojen lisäksi haastateltavana oli myös Slovakian Ogilvy – yksi Slovakian mainosmarkkinoiden johtavista toimistoista. Haastattelujen lisäksi aihetta on tutkittu internetistä löydetyn materiaalin sekä muutaman kirjallisen lähteen voimin. Yksi merkittävissä määrin käytetty tiedonlähde on mainostoimistoketju Saatchi & Saatchin julkistama Lovemark-ideologia.
Pitkä matka insightin jäljille on todistanut, että insightia ei voi löytää menemättä riittävän lähelle kuluttajaa. Kuluttajan kokonaisvaltaisen ymmärtämisen lisäksi tulee mainontaa suunnitellessa olla lisäksi hyvin perillä brändin arvoista sekä sen roolista kuluttajan elämässä. Insight on löydetty silloin, kun brändi kohtaa kuluttajan aidosti sekä viihdyttää, koskettaa ja inspiroi jakamaan viestin muiden kuluttajien kanssa.