Palveluprosessin kehittäminen : case Raision kaupunki ruokapalvelut
Palmgrén, Suvi (2014)
Palmgrén, Suvi
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402042024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402042024
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa julkisen sektorin ruokapalveluilta odotetaan uudistumista. Haasteina tulevat olemaan talouden epätasapaino sekä alati muuttuvat palvelun tarpeet. Palvelun tuotteistamisella ja palveluprosessien kehittämisellä taataan palvelun kustannustehokkuus ja laatu myös tulevaisuudessa.
Palveluprosessien kehittämisessä on käytetty sekä palvelumuotoilun että palveluprosessien kehittämismenetelmiä. Kehittämisen tavoitteena on ollut asiakaslähtöisyyden parantaminen sekä asiakkaan osallistuminen palvelutuotekokonaisuuden suunnitteluun. Blueprint – menetelmällä ja kuiluanalyysin avulla voidaan palveluprosesseja kehittää asiakaslähtöisemmiksi ja laadukkaimmiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia Raision kaupungin ruokapalveluille palveluprosessin kehittäminen - käsikirja malli. Palvelukäsikirjaan laaditaan erilaisia palvelutuotteita, joista palvelun tilaaja voi valita palvelukokonaisuuksia tarpeidensa mukaan sekä ohjeet palvelukäsikirjan täyttämiseen. Palvelukäsikirja toimii sekä palvelukuvauksena palvelun tilaajan ja palvelun tuottajan välillä että perehdytyskansiona jokaisessa ruokapalvelun toimipisteessä.
Palveluprosessien kehittämisessä on käytetty sekä palvelumuotoilun että palveluprosessien kehittämismenetelmiä. Kehittämisen tavoitteena on ollut asiakaslähtöisyyden parantaminen sekä asiakkaan osallistuminen palvelutuotekokonaisuuden suunnitteluun. Blueprint – menetelmällä ja kuiluanalyysin avulla voidaan palveluprosesseja kehittää asiakaslähtöisemmiksi ja laadukkaimmiksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia Raision kaupungin ruokapalveluille palveluprosessin kehittäminen - käsikirja malli. Palvelukäsikirjaan laaditaan erilaisia palvelutuotteita, joista palvelun tilaaja voi valita palvelukokonaisuuksia tarpeidensa mukaan sekä ohjeet palvelukäsikirjan täyttämiseen. Palvelukäsikirja toimii sekä palvelukuvauksena palvelun tilaajan ja palvelun tuottajan välillä että perehdytyskansiona jokaisessa ruokapalvelun toimipisteessä.