"Working Man" mobiilipelin kehitys Windows Phone alustalle
Aulio, Mika; Kajander, Kimmo (2013)
Aulio, Mika
Kajander, Kimmo
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402062079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402062079
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on “Working Man” mobiilipelin kehittäminen Windows Phone alustalle. Projekti sai alkunsa molempien tekijöiden kiinnostuksesta tehdä pelejä. Aihe projektille löytyi vanhasta tietokonepelistä nimeltä Jones in the Fast Lane.
Jones in the Fast Lane julkaistiin vuonna 1990 ja oli yksi ensimmäisiä Windows 3.0 käyttöjärjestelmälle julkaistuista peleistä. Peli oli eräänlainen elämäsimulaatio, tarkoituksena oli saavuttaa tietyt tavoitteet ennen muita pelaajia. Tavoitteet olivat koulutus, työura, raha sekä onnellisuus. Pelissä liikuttiin lautapelimäisellä kartalla jossa oli eri kohteita. Tämän tyylistä peliä ei ollut Windows Phone:lle joten tekijöiden tarkoituksena oli tehdä siitä oma versio. Working Man peliin on kuitenkin lisätty muutamia ominaisuuksia, joita alkuperäisessä pelissä ei ollut.
Kehitysalustaksi valittiin Windows Phone. Ilmaiset Microsoftin kehitystyökalut sekä muilta opiskelijoilta saatu tietotaito vaikutti valintaan. Peli toteutettiin C# (lausunta: C sharp) ohjelmointikieltä käyttäen. Käyttöliittymä rakennettiin XAML – merkintäkielellä. Audiovisuaaliseen toteutukseen käytettiin Adoben Photoshop ja Audition ohjelmia.
Kokonaisuutena Working Man -pelin teko opetti paljon projektityöskentelystä. Suunnittelu on tehtävä huolellisesti ennen itse työn aloittamista. Vaikein suunnittelun osa-alue projektille on aikataulutus. Projektin päätteeksi peli julkaistiin Windows Phone Marketplace kauppapaikalla useissa eri maissa. Peliin on julkaisun jälkeen tehty kaksi päivitystä, jotka korjaavat virheitä ja lisäävät muutamia ominaisuuksia.
Jones in the Fast Lane julkaistiin vuonna 1990 ja oli yksi ensimmäisiä Windows 3.0 käyttöjärjestelmälle julkaistuista peleistä. Peli oli eräänlainen elämäsimulaatio, tarkoituksena oli saavuttaa tietyt tavoitteet ennen muita pelaajia. Tavoitteet olivat koulutus, työura, raha sekä onnellisuus. Pelissä liikuttiin lautapelimäisellä kartalla jossa oli eri kohteita. Tämän tyylistä peliä ei ollut Windows Phone:lle joten tekijöiden tarkoituksena oli tehdä siitä oma versio. Working Man peliin on kuitenkin lisätty muutamia ominaisuuksia, joita alkuperäisessä pelissä ei ollut.
Kehitysalustaksi valittiin Windows Phone. Ilmaiset Microsoftin kehitystyökalut sekä muilta opiskelijoilta saatu tietotaito vaikutti valintaan. Peli toteutettiin C# (lausunta: C sharp) ohjelmointikieltä käyttäen. Käyttöliittymä rakennettiin XAML – merkintäkielellä. Audiovisuaaliseen toteutukseen käytettiin Adoben Photoshop ja Audition ohjelmia.
Kokonaisuutena Working Man -pelin teko opetti paljon projektityöskentelystä. Suunnittelu on tehtävä huolellisesti ennen itse työn aloittamista. Vaikein suunnittelun osa-alue projektille on aikataulutus. Projektin päätteeksi peli julkaistiin Windows Phone Marketplace kauppapaikalla useissa eri maissa. Peliin on julkaisun jälkeen tehty kaksi päivitystä, jotka korjaavat virheitä ja lisäävät muutamia ominaisuuksia.