Tunne- ja turvataito -opas: Emotionaalisen ja Fyysisen Kaltoinkohtelun Ennaltaehkäisy
Torvinen, Anne (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Torvinen, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401291835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401291835
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota opas 0–6-vuotiaiden lasten tunne- ja turvataidoista. Kohde-ryhmänä olivat alle 6-vuotiaat lapset ja heidän vanhempansa. Opinnäytetyön tavoitteena on ennaltaehkäistä lasten emotionaalista, fyysistä ja seksuaalista kaltoinkohtelua ja lisätä lasten hyvinvointia. Tavoitteena on myös lisätä tietoutta lasten tunne- ja turvataidoista sekä niihin vaikuttavista tekijöistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikön aikuiskoulutuksen seksuaaliterveyden koulutuksen laatuyksikön Tunne- ja turvataidot osaamiseksi -projekti.
Oppaan kokoamista ohjasi laaja kriittinen tiedonhaku siihen sisällytettävistä aiheista. Opas suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelija Hanna Huhtalan kanssa. Oppaaseen tuli tietoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja seksuaalisuuden kehittymisestä, kiintymyssuhteesta, itsetunnosta, emotionaalisesta, fyysisestä ja seksuaalisesta kaltoinkohtelusta, vertaiskiusaami-sesta sekä tunne- ja turvataidoista. Lisäksi oppaaseen koottiin tehtäviä tunne- ja turvataitojen tukemiseksi. Tietopohja oli jaettu vastuualueisiin niin, että opinnäytetyö keskittyi emotionaalisen ja fyysisen kaltoinkohtelun ennaltaehkäisyn näkökulmaan ja Huhtala keskittyi seksuaalisen kaltoinkohtelun ennaltaehkäisyn näkökulmaan.
Jatkossa oppaan sisältö hyväksytetään Tunne- ja turvataidot osaamiseksi -projektin työryhmällä. Jos opas hyväksytään, projekti kustantaa oppaan taiton ja graafisen suunnittelun ja sitä aletaan pilotoida Jyväskylässä pilotointivaiheessa olevassa perhekeskusmallissa. Opasta voidaan hyödyntää myös nykyisessä muodossa erilaisten lasten kanssa työskentelevien ammattihenkilöiden toimesta esimerkiksi puheeksi ottamisen välineenä. Opinnäytetyön ennaltaehkäisevien tavoitteiden saavutus tulee näkyviin vasta pitkällä aikavälillä oppaan tultua yleiseen jakeluun. Opasta lähetettiin kuitenkin väliarvioitavaksi opinnäytetyön edetessä joillekin kohderyhmään kuuluville vanhemmille, jotka kokivat sen hyväksi ja tärkeäksi. Tämä antaa luottamusta tavoitteiden saavuttamisesta.
Oppaan kokoamista ohjasi laaja kriittinen tiedonhaku siihen sisällytettävistä aiheista. Opas suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelija Hanna Huhtalan kanssa. Oppaaseen tuli tietoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja seksuaalisuuden kehittymisestä, kiintymyssuhteesta, itsetunnosta, emotionaalisesta, fyysisestä ja seksuaalisesta kaltoinkohtelusta, vertaiskiusaami-sesta sekä tunne- ja turvataidoista. Lisäksi oppaaseen koottiin tehtäviä tunne- ja turvataitojen tukemiseksi. Tietopohja oli jaettu vastuualueisiin niin, että opinnäytetyö keskittyi emotionaalisen ja fyysisen kaltoinkohtelun ennaltaehkäisyn näkökulmaan ja Huhtala keskittyi seksuaalisen kaltoinkohtelun ennaltaehkäisyn näkökulmaan.
Jatkossa oppaan sisältö hyväksytetään Tunne- ja turvataidot osaamiseksi -projektin työryhmällä. Jos opas hyväksytään, projekti kustantaa oppaan taiton ja graafisen suunnittelun ja sitä aletaan pilotoida Jyväskylässä pilotointivaiheessa olevassa perhekeskusmallissa. Opasta voidaan hyödyntää myös nykyisessä muodossa erilaisten lasten kanssa työskentelevien ammattihenkilöiden toimesta esimerkiksi puheeksi ottamisen välineenä. Opinnäytetyön ennaltaehkäisevien tavoitteiden saavutus tulee näkyviin vasta pitkällä aikavälillä oppaan tultua yleiseen jakeluun. Opasta lähetettiin kuitenkin väliarvioitavaksi opinnäytetyön edetessä joillekin kohderyhmään kuuluville vanhemmille, jotka kokivat sen hyväksi ja tärkeäksi. Tämä antaa luottamusta tavoitteiden saavuttamisesta.