TERVEYDENHOITAJAOPISKELIJOIDEN ENDOMETRIOOSIIN LIITTYVÄ OSAAMINEN : Kysely Jyväskylän ammattikorkeakoulussa
Pirinen, Maria; Pankkonen, Johanna (2014)
Pirinen, Maria
Pankkonen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301870
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoiden endometrioosiin liittyvää osaamista ja ohjaustaitoja. Opinnäytetyömme tarkoitus on selvittää kyselytutkimuksella terveydenhoitajaopiskelijoiden osaamista endometrioosiin liittyen. Tavoitteena on, että opinnäytetyön avulla saatua tietoa jatkossa hyödynnetään terveydenhoitajaopiskelijoiden koulutuksessa. Opinnäytetyömme tutkimustehtävänä on: Millaiseksi terveydenhoitajaopiskelijat kokevat oman osaamisensa endometrioosiin liittyen sekä millaiset valmiudet heillä on oman kokemuksensa mukaan ohjata endometrioosia sairastavaa naista?
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisesti Digium-järjestelmää käyttäen. Kyselyssä käytimme avoimia ja monivalintakysymyksiä. Kysely lähetettiin 47 Jyväskylän ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoille, vastausprosentiksi saimme 36 %. Kyselyn tuloksia analysoitiin Digium-ohjelman laskemien taulukoiden ja prosenttien avulla.
Kyselymme tulosten mukaan terveydenhoitajaopiskelijoiden osaaminen endometrioosiin liittyen koettiin varsin vaihtelevaksi. Kuitenkin suurin osa koki osaamisensa melko vähäiseksi. Kysyttäessä millaista osaamista terveydenhoitajalla tulee olla endometrioosiin liittyen, painottui vastauksissa taudin kuvan osaamisen merkitys sekä tukemisen ja ohjauksen tärkeys. Ohjaustaitoja kysyttäessä
selvisi, että valta osa terveydenhoitajaopiskelijoista koki omaavansa melko hyvät valmiudet ohjata endometrioosia sairastavaa naista. Tärkeiksi ohjaustaidoiksi vastauksista nousi muun muassa asiakaslähtöisyys ja yksilöllisyys ohjaustilanteissa sekä hyvät kuuntelu- ja keskustelutaidot.
Lopputuloksena voidaan todeta, että terveydenhoitajaopiskelijoiden endometrioosiin liittyvä osaaminen on tähän mennessä ollut pitkälti opiskelijan oman kiinnostuksen varassa. Opiskelijat luottavat omiin ohjaustaitoihinsa mutta itsessään endometrioosiin liittyvä osaaminen koettiin puutteellisemmaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisesti Digium-järjestelmää käyttäen. Kyselyssä käytimme avoimia ja monivalintakysymyksiä. Kysely lähetettiin 47 Jyväskylän ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoille, vastausprosentiksi saimme 36 %. Kyselyn tuloksia analysoitiin Digium-ohjelman laskemien taulukoiden ja prosenttien avulla.
Kyselymme tulosten mukaan terveydenhoitajaopiskelijoiden osaaminen endometrioosiin liittyen koettiin varsin vaihtelevaksi. Kuitenkin suurin osa koki osaamisensa melko vähäiseksi. Kysyttäessä millaista osaamista terveydenhoitajalla tulee olla endometrioosiin liittyen, painottui vastauksissa taudin kuvan osaamisen merkitys sekä tukemisen ja ohjauksen tärkeys. Ohjaustaitoja kysyttäessä
selvisi, että valta osa terveydenhoitajaopiskelijoista koki omaavansa melko hyvät valmiudet ohjata endometrioosia sairastavaa naista. Tärkeiksi ohjaustaidoiksi vastauksista nousi muun muassa asiakaslähtöisyys ja yksilöllisyys ohjaustilanteissa sekä hyvät kuuntelu- ja keskustelutaidot.
Lopputuloksena voidaan todeta, että terveydenhoitajaopiskelijoiden endometrioosiin liittyvä osaaminen on tähän mennessä ollut pitkälti opiskelijan oman kiinnostuksen varassa. Opiskelijat luottavat omiin ohjaustaitoihinsa mutta itsessään endometrioosiin liittyvä osaaminen koettiin puutteellisemmaksi.