"Opesta valkuksi" : Ideoita yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen Tampereen ammattikorkeakoulussa
Mikkola, Merja (2014)
Mikkola, Merja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112212
Tiivistelmä
Suomi tarvitsee uusia yrittäjiä sekä yrittäjämäisesti toimivia työntekijöitä. Työelämän vaatimukset muuttuvat jatkuvasti, ja koulutusten tarjoajien on vastattava odotuksiin. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tampereen ammattikorkeakoulun Y-kampus, jonka tavoitteena on edistää yrittäjyyskasvatusta ja lisätä valmentavaa opettajuutta Tampereen ammattikorkeakoulussa.
Teoriaosuudessa keskityttiin kuvaamaan yrittäjyyskasvatusta käsitteenä ja osana opetusta sekä valmentajuutta sen työvälineenä. Valmentajuudessa opettajan tehtävä ei ole jakaa tietoa, vaan tukea oppimisprosessia, jossa päävastuu on opiskelijalla itsellään. Valmentava opettajuus edistää monella tavoin yritteliästä elämänasennetta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Tampereen ammattikorkeakoulun opettajien yrittäjyysosaamisen nykytilanne ja laatia Y-pankki, jota toimeksiantaja voi hyödyntää toimintansa suunnittelussa. Y-pankkiin koottiin muun muassa opettajat, jotka olisivat halukkaita toimimaan valmentajina Y-kampuksen monialaisilla yrittäjyystoteutuksilla. Y-pankki tehtiin Excel-tiedostona. Työn tavoitteena oli tutkimustulosten avulla laatia toimintamalleja valmentajuuden, ja sitä kautta yrittäjyyskasvatuksen lisäämiseksi Tampereen ammattikorkeakoulussa. Toiminnallisen osuuden tueksi toteutettiin sekä kvantitatiivinen kyselytutkimus että teemahaastattelu.
Tutkimuksessa selvisi, että yrittäjyyskasvatukseen ja valmentajuuteen suhtaudutaan pääosin positiivisesti ja lisäkoulutukselle on kysyntää. Suurimpina haasteina siirtymisessä perinteisestä opettajuudesta valmentajuuteen nähdään sekä organisaation, opiskelijoiden että opettajien luutuneet asenteet, muutoshaluttomuus sekä resurssien riittävyys. Näihin tekijöihin toimeksiantajan tulisikin tarttua viedäkseen rohkean luovuuden sanomaa eteenpäin Tampereen ammattikorkeakoulussa.
Kehittämisehdotusten laadinnassa huomioitiin tutkimustulokset. Toiminnan kehittämiseksi ehdotettiin, että Y-kampus pyrkisi vaikuttamaan opiskelijoiden asenteisiin järjestämällä kipinäseminaareja. Opettajien valmentajakoulutusten kehittämisessä kannattaa huomioida opettajien erilaiset tarpeet. Toimintamalleiksi ehdotettiin helppoa Valkkupysäkkiä, intensiivistä Coaching Weekend -viikonloppuleiriä sekä pitkäkestoista ja ajasta ja paikasta riippumatonta Valkuksi Verkossa -verkkokurssia.
Teoriaosuudessa keskityttiin kuvaamaan yrittäjyyskasvatusta käsitteenä ja osana opetusta sekä valmentajuutta sen työvälineenä. Valmentajuudessa opettajan tehtävä ei ole jakaa tietoa, vaan tukea oppimisprosessia, jossa päävastuu on opiskelijalla itsellään. Valmentava opettajuus edistää monella tavoin yritteliästä elämänasennetta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Tampereen ammattikorkeakoulun opettajien yrittäjyysosaamisen nykytilanne ja laatia Y-pankki, jota toimeksiantaja voi hyödyntää toimintansa suunnittelussa. Y-pankkiin koottiin muun muassa opettajat, jotka olisivat halukkaita toimimaan valmentajina Y-kampuksen monialaisilla yrittäjyystoteutuksilla. Y-pankki tehtiin Excel-tiedostona. Työn tavoitteena oli tutkimustulosten avulla laatia toimintamalleja valmentajuuden, ja sitä kautta yrittäjyyskasvatuksen lisäämiseksi Tampereen ammattikorkeakoulussa. Toiminnallisen osuuden tueksi toteutettiin sekä kvantitatiivinen kyselytutkimus että teemahaastattelu.
Tutkimuksessa selvisi, että yrittäjyyskasvatukseen ja valmentajuuteen suhtaudutaan pääosin positiivisesti ja lisäkoulutukselle on kysyntää. Suurimpina haasteina siirtymisessä perinteisestä opettajuudesta valmentajuuteen nähdään sekä organisaation, opiskelijoiden että opettajien luutuneet asenteet, muutoshaluttomuus sekä resurssien riittävyys. Näihin tekijöihin toimeksiantajan tulisikin tarttua viedäkseen rohkean luovuuden sanomaa eteenpäin Tampereen ammattikorkeakoulussa.
Kehittämisehdotusten laadinnassa huomioitiin tutkimustulokset. Toiminnan kehittämiseksi ehdotettiin, että Y-kampus pyrkisi vaikuttamaan opiskelijoiden asenteisiin järjestämällä kipinäseminaareja. Opettajien valmentajakoulutusten kehittämisessä kannattaa huomioida opettajien erilaiset tarpeet. Toimintamalleiksi ehdotettiin helppoa Valkkupysäkkiä, intensiivistä Coaching Weekend -viikonloppuleiriä sekä pitkäkestoista ja ajasta ja paikasta riippumatonta Valkuksi Verkossa -verkkokurssia.