Kasvatuskumppanuuden toteutuminen päivähoidossa : Vanhempien näkökulma
Sirviö, Eeva (2014)
Sirviö, Eeva
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112198
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa vanhempien näkökulmaa
kasvatuskumppanuuden toteutumisesta päivähoidon arjessa ja siitä, miten he
näkevät omahoitajuuden tukevan kasvatuskumppanuutta.
Teoreettinen ja käsitteellinen kuvaus:
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä määrittelen kasvatuskumppanuuden
käsitettä, periaatteita ja kasvatuskumppanuuden rakentumista. Toinen teema, jota
käsittelen opinnäytetyössäni, on omahoitajuus.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni tutkimusote on laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineisto on kerätty
teemahaastattelun keinoin. Haastattelun toteutan ryhmähaastatteluna. Aineiston
analyysi on toteutettu teemoittamalla.
Keskeisimmät tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Tutkimukseni johtopäätöksenä voin todeta, että kasvatuskumppanuus toteutuu hyvin
päivähoidossa ja omahoitajuus tukee kasvatuskumppanuutta. Päivähoidon henkilöstön
vuorovaikutustaidot ja omahoitajuus ovat tärkeitä kasvatuskumppanuuden
toteutumisessa. Viestintä, vertaistoiminta ja palautekeskustelut ovat tärkeitä.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, omahoitajuus.
Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa vanhempien näkökulmaa
kasvatuskumppanuuden toteutumisesta päivähoidon arjessa ja siitä, miten he
näkevät omahoitajuuden tukevan kasvatuskumppanuutta.
Teoreettinen ja käsitteellinen kuvaus:
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä määrittelen kasvatuskumppanuuden
käsitettä, periaatteita ja kasvatuskumppanuuden rakentumista. Toinen teema, jota
käsittelen opinnäytetyössäni, on omahoitajuus.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni tutkimusote on laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineisto on kerätty
teemahaastattelun keinoin. Haastattelun toteutan ryhmähaastatteluna. Aineiston
analyysi on toteutettu teemoittamalla.
Keskeisimmät tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Tutkimukseni johtopäätöksenä voin todeta, että kasvatuskumppanuus toteutuu hyvin
päivähoidossa ja omahoitajuus tukee kasvatuskumppanuutta. Päivähoidon henkilöstön
vuorovaikutustaidot ja omahoitajuus ovat tärkeitä kasvatuskumppanuuden
toteutumisessa. Viestintä, vertaistoiminta ja palautekeskustelut ovat tärkeitä.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, omahoitajuus.