Taidelähtöiset menetelmät lasten hoitotyössä : Hoitonetti
Kyrölä, Laura; Riikonen, Anni-Veera (2013)
Kyrölä, Laura
Riikonen, Anni-Veera
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402132298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402132298
Tiivistelmä
Taidelähtöiset menetelmät lasten hoitotyössä toimivat suojaavina, vapauttavina ja välittävinä asioina, joiden avulla saattaa tulla esille jotain, jolle lapsi ei ole aikaisemmin löytänyt sanoja. Lapsen muistia saattaa aktivoida fyysinen tekeminen eri tavalla kuin puhuminen. Kun lapsi kykenee kertomaan omasta ongelmastaan hänelle mieluisalla tavalla, kokemuksesta tulee merkityksellinen ja lapsi tuntee, että häntä kuunnellaan. Taide tarjoaa lapselle mahdollisuuden tehdä valintoja ja antaa tunteen, että hän hallitsee tilannetta. Taidelähtöiset menetelmät antavat lapselle tilaisuuden päästä hetkeksi pois arjesta sairauden kanssa ja toimivat myös ”harhauttavina” menetelminä tehtäessä lapselle ahdistavaa ja kivuliasta hoitotoimenpidettä. Piirtäminen taidelähtöisenä menetelmänä on hyvä mahdollisuus nähdä jokin lapsen kokema niin kuin hän sen näkee. Lapset kykenevät luomaan kuvia, jotka kertovat heidän käsityksiään maailmasta ja omasta itsestään. Musiikin käytöstä lasten hoitotyössä on todettu olevan apua muun muassa lapsen uneen ja itkuisuuteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli aikaisempien tutkimusten avulla selvittää piirtämisen ja musiikin hyötyä lasten hoitotyössä. Tavoitteena on lisätä tietoa lasten hoitotyön kehittämisestä piirtämisen ja musiikin avulla.
Opinnäytetyö tehtiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla ja analysoitavia tutkimuksia valittiin 10. Työ julkaistaan hoitonettiin (http://hoitonetti.turkuamk.fi/). Tutkimusten mukaan lasten piirroksista voidaan havaita erilaisia fyysisiä ongelmia ja tunnetilojen ilmaisua. Iästä riippuen lapset kykenevät piirtämään melko tarkkoja kuvia toimenpiteestä ja sairaalaympäristöstä. Musiikin kuuntelu rauhoittaa sydämen syketaajuutta, vaikuttaa suotuisasti verenpaineeseen ja lieventää kipua. Sen on todettu vähentävän ahdistusta ja stressiä erilaisissa tilanteissa lapsen ollessa sairaalassa. Myös lasten vanhemmat ja hoitajat kokevat, että musiikki vaikuttaa positiivisesti hoitotilanteeseen helpottaen toimenpiteen suorittamista.
Taidelähtöisten menetelmien käyttöä hoitotyössä tulisi tutkia enemmän ja siitä tulisi tuoda käytäntöön lisää tietoa. Näiden menetelmien käyttö hoitotyössä on vähän resursseja vievää, niistä ei ole todettu olevan haittavaikutuksia ja niiden käyttö voi tapahtua pienessäkin tilassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli aikaisempien tutkimusten avulla selvittää piirtämisen ja musiikin hyötyä lasten hoitotyössä. Tavoitteena on lisätä tietoa lasten hoitotyön kehittämisestä piirtämisen ja musiikin avulla.
Opinnäytetyö tehtiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla ja analysoitavia tutkimuksia valittiin 10. Työ julkaistaan hoitonettiin (http://hoitonetti.turkuamk.fi/). Tutkimusten mukaan lasten piirroksista voidaan havaita erilaisia fyysisiä ongelmia ja tunnetilojen ilmaisua. Iästä riippuen lapset kykenevät piirtämään melko tarkkoja kuvia toimenpiteestä ja sairaalaympäristöstä. Musiikin kuuntelu rauhoittaa sydämen syketaajuutta, vaikuttaa suotuisasti verenpaineeseen ja lieventää kipua. Sen on todettu vähentävän ahdistusta ja stressiä erilaisissa tilanteissa lapsen ollessa sairaalassa. Myös lasten vanhemmat ja hoitajat kokevat, että musiikki vaikuttaa positiivisesti hoitotilanteeseen helpottaen toimenpiteen suorittamista.
Taidelähtöisten menetelmien käyttöä hoitotyössä tulisi tutkia enemmän ja siitä tulisi tuoda käytäntöön lisää tietoa. Näiden menetelmien käyttö hoitotyössä on vähän resursseja vievää, niistä ei ole todettu olevan haittavaikutuksia ja niiden käyttö voi tapahtua pienessäkin tilassa.