Tukihenkilöksi maahanmuuttajalle
Pantsu, Heli (2009)
Pantsu, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261590
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kerätä palautetta mentorikoulutuksesta maahanmuuttajien tukihenkilökoulutuksen käyneiltä henkilöiltä. Työssä pyrittiin selvittämään, kuinka hyvin koulutuksen sisältö tukee käytännön tukitoimintaa ja vastaa koulutettavien odotuksia. Samalla arvioitiin koulutuksen eri osa-alueita ja etsittiin tarkoituksenmukaisinta sisältöä koulutustoteutukselle.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, joita edustivat osallistuva havainnointi ja kysely. Osallistuva havainnointi toteutettiin osallistumalla syksyn 2008 koulutustoteutukseen. Kysely lähetettiin sähköpostilla 26 tukihenkilölle toukokuussa 2009.
Tulosten perusteella koulutus ei nykyisen kaltaisena täysin vastaa odotuksia eikä tue tarpeeksi käytännön toimintaa. Kaksi perusmuutosta tarvitaan: koulutuksen muuttaminen intensiiviseksi ja pitempikestoiseksi sekä tietoaineksen tiivistäminen ja syventäminen. Akuuteimmin koulutuksen osa-alueista parantamista kaipaa osuus, jossa käsitellään kulttuurien välistä viestintää ja kulttuurieroja.
Keski-Suomen Sosiaaliturvayhdistys ry ja Vapari voivat hyödyntää tätä työtä vapaaehtoistoiminnan kehittämisessä yleisesti ja erityisesti maahanmuuttajien tukihenkilökoulutuksen muokkaamisessa. Työtä voidaan myös käyttää oppimateriaalina erilaisissa vapaaehtoistoiminnan koulutuksissa.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, joita edustivat osallistuva havainnointi ja kysely. Osallistuva havainnointi toteutettiin osallistumalla syksyn 2008 koulutustoteutukseen. Kysely lähetettiin sähköpostilla 26 tukihenkilölle toukokuussa 2009.
Tulosten perusteella koulutus ei nykyisen kaltaisena täysin vastaa odotuksia eikä tue tarpeeksi käytännön toimintaa. Kaksi perusmuutosta tarvitaan: koulutuksen muuttaminen intensiiviseksi ja pitempikestoiseksi sekä tietoaineksen tiivistäminen ja syventäminen. Akuuteimmin koulutuksen osa-alueista parantamista kaipaa osuus, jossa käsitellään kulttuurien välistä viestintää ja kulttuurieroja.
Keski-Suomen Sosiaaliturvayhdistys ry ja Vapari voivat hyödyntää tätä työtä vapaaehtoistoiminnan kehittämisessä yleisesti ja erityisesti maahanmuuttajien tukihenkilökoulutuksen muokkaamisessa. Työtä voidaan myös käyttää oppimateriaalina erilaisissa vapaaehtoistoiminnan koulutuksissa.