Pieni piiri pyörii : Lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien näkemyksiä lapsiryhmien muodostamisesta, niiden toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä ja pienryhmätoiminnan merkityksestä päiväkodin arjessa
Sahimäki, Sonja; Soranummi, Saija (2014)
Sahimäki, Sonja
Soranummi, Saija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402172355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402172355
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena on tarkastella kahden seinäjokelaisen päiväkodin lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien näkemyksiä liittyen lapsiryhmien muodostamiseen, niiden toimivuuteen vaikuttaviin tekijöihin ja pienryhmätoiminnan vaikutuksiin päiväkodin arjessa. Tavoitteenamme on tuoda julki yksityiskohtaista tietoa kahden yhteistyöpäiväkotimme lapsiryhmien toiminnasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelemme ryhmän kehittymistä, lapsiryhmän toimintaa päiväkodissa, vuorovaikutuksen merkitystä ja lapsen sosiaalista kehitys-tä sekä pienryhmätoimintaa. Käytimme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta ja keräsimme aineiston yksilöhaastatteluiden avulla käyttäen teemahaastattelua sekä havainnoimme lapsiryhmiä käytännössä.
Tutkimustuloksistamme käy ilmi, että päiväkodissa on kotiryhmiä ja niiden sisällä toimivia pienryhmiä. Niiden muodostamiseen vaikuttavat pääasiassa kasvattajat. Näiden lisäksi lapset voivat muodostaa omia ryhmiään, joita kutsutaan satunnai-siksi ryhmiksi. Säännöt ja rutiinit luovat päiväkodin arkeen rytmiä, turvallisuuden tunnetta sekä ennakoitavuutta. Päiväkodin arki perustuu lasten ja kasvattajien vuorovaikutukseen sekä yksilölliseen kohtaamiseen. Tutkimustulostemme mukaan pienryhmätoiminta koetaan hyvänä ja rauhoittavana työmenetelmänä päiväkodin arjessa. Se myös antaa kasvattajalle mahdollisuuden toteuttaa toimintaa mahdollisimman monipuolisella tavalla. Lapselle se luo turvallisuuden tunnetta, kun hänet pystytään huomioimaan yksilöllisesti ja tarjoamaan ikä- ja kehitystason mukaista toimintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelemme ryhmän kehittymistä, lapsiryhmän toimintaa päiväkodissa, vuorovaikutuksen merkitystä ja lapsen sosiaalista kehitys-tä sekä pienryhmätoimintaa. Käytimme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta ja keräsimme aineiston yksilöhaastatteluiden avulla käyttäen teemahaastattelua sekä havainnoimme lapsiryhmiä käytännössä.
Tutkimustuloksistamme käy ilmi, että päiväkodissa on kotiryhmiä ja niiden sisällä toimivia pienryhmiä. Niiden muodostamiseen vaikuttavat pääasiassa kasvattajat. Näiden lisäksi lapset voivat muodostaa omia ryhmiään, joita kutsutaan satunnai-siksi ryhmiksi. Säännöt ja rutiinit luovat päiväkodin arkeen rytmiä, turvallisuuden tunnetta sekä ennakoitavuutta. Päiväkodin arki perustuu lasten ja kasvattajien vuorovaikutukseen sekä yksilölliseen kohtaamiseen. Tutkimustulostemme mukaan pienryhmätoiminta koetaan hyvänä ja rauhoittavana työmenetelmänä päiväkodin arjessa. Se myös antaa kasvattajalle mahdollisuuden toteuttaa toimintaa mahdollisimman monipuolisella tavalla. Lapselle se luo turvallisuuden tunnetta, kun hänet pystytään huomioimaan yksilöllisesti ja tarjoamaan ikä- ja kehitystason mukaista toimintaa.