Ett fiktivt företag-Logistikens inverkan på avkastningen
Lönnblad, Michaela (2014)
Lönnblad, Michaela
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402182393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402182393
Tiivistelmä
I detta slutarbete beskrivs hur logistikaktiviteter kan påverka företagets avkastning. Syftet med slutarbetet är att bygga upp ett fiktivt företag som kan användas inom logistik-undervisningen. Metoden som används är en källstudie, på basen av sekundärdata byggs företaget Oxa Ab upp. Det främsta resultatet ur slutarbetet är en Excel tabell med Oxa Abs resultat- och balansräkning som leder till en DuPont modell. Med hjälp av Excel tabellen kan studerande se hur olika logistikbeslut påverkar avkastningen. Företaget kan försöka förbättra sin omsättning, minska sina kostnader eller höja kapitalomsättnings-hastigheten för att förbättra avkastningen. Med hjälp av DuPont modellen i Excel filen kan man analysera hur olika beslut påverkar företagets avkastning på totalt kapital ge-nom att endast ändra någon basuppgift. Företaget Oxa Ab kan också användas som bas till andra uppgifter inom logistikundervisningen. This thesis describes how logistical activities can affect a company´s return on assets. The purpose of the thesis is to build a fictive company that can be used in logistical education. The method that is used is source study, and based on secondary data the company Oxa Ltd is build up. The main result of the thesis is an Excel table with Oxa Ltd´s income statement and balance sheet that leads to a DuPont model. With the Excel file students can see how logistical decisions affect the return on assets. The company can improve the turnover, reduce the costs or improve the capital turnover rate to improve the return on assets. With the DuPont model in the Excel file the students can analyze how different decisions affect the return on assets by changing basis data. The company Oxa Ltd can also be used as a basis in other logistical assessments.