Kokouspalveluiden kehittäminen B-to-B -markkinoinnin näkökulmasta: Case ABC Vaasa
Kataja, Anni (2014)
Kataja, Anni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202469
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toimeksianto ABC Vaasa liikennemyymälään. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka ABC Vaasan kokouspalvelut tulisi päivittää vastamaan paremmin lähialueen potentiaalisten yritysasiakkaiden tarpeita. Lähialueella viitataan toimeksiantajasta alle kahden kilometrin säteellä sijaitsevaan Vaasa Airport Park – yrityspuistoon, jossa toimii ainakin 50 yritystä. Teoreettinen viitekehys rakentui seuraavien pääaiheiden ympärille: palvelujen markkinointi, asiakkaan ymmärtäminen, markkinointimix, asiakassuhteet ja vahva brändi. Kaikkia aiheita tarkasteltiin B-to-B – markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli ladullista menetelmää. Tiedonkeruumetodiksi valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastateltavia oli 15. Haastatteluihin yhteensä käytetty aika oli yli seitsemän tuntia. Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että toimeksiantajalla ei ole mikään palvelun osa huonosti. Sen sijaan palvelutarjooma ei kokonaisuutena luo asiakkaille erityistä lisäarvoa. Taustalla on useamman pienen asian summa. Tutkimustulokset osoittavat, että ABC Vaasa liikennemyymälän lähialueen potentiaaliset yritykset haluavat monipuolisia, luotettavia, joustavia ja toimintavarmoja kokouspalveluita. Toimeksiantajan tulisi kokonaisuudessa kehittää palvelujärjestelmää asiakaslähtöisemmäksi. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi pieniä välineistöhankintoja sekä kokoustilojen laadukkuuden lisäämistä äänieristeiden ja joustavamman pöytäratkaisun avulla. Lisäksi toimeksiantajan tulisi kiinnittää huomiota sisäisen järjestelmän kehittämiseen: työtehtävien jakautumiseen, tietokannan perustamiseen sekä palautteen seurantaan. Tutkimustuloksien avulla voidaan myös tulkita, että kokouspalveluiden brändääminen ABC-brändin avulla ei vetoa lähialueen potentiaalisiin yrityksiin. Vahvan ABC-brändin herättämät mielikuvat ovat ristiriidassa yritysasiakkaiden mielikuvien kanssa nykypäivän yrityskokouspalveluista.