Stadi ja sköne - matkailuyritysten näkemyksiä verkostoista ja Meri-Helsingin kehittämisestä
Honkio, Katariina (2014)
Honkio, Katariina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402232557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402232557
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan merellisen Helsingin matkailualan yritysten verkostoitumista. Verkostoituminen on matkailualalla suorastaan elinehto, sillä alan yritykset ovat tyypillisesti pieniä ja toisistaan riippuvaisia. Merellisyys on yksi Helsingin keskeisistä vetovoimatekijöistä, ja Helsingin kaupunginvaltuusto on nyt käynnistänyt toimenpideohjelman kaupungin merellisyyden kehittämiseksi.
Työn tavoitteena on selvittää helsinkiläisten matkailuyritysten kokemuksia verkostoitumisesta ja verkostojen toiminnasta. Toisena tavoitteena on kartoittaa matkailuyritysten mielipiteitä merellisyydestä sekä matkailun kehittämisestä Meri-Helsingissä. Työn toimeksiantajana toimii Helsingin matkailu- ja kongressitoimisto.
Tietoperustassa paneudutaan aiempiin tutkimuksiin verkostoitumisesta ja verkostojen ominaispiirteistä sekä merellisyydestä. Tietoperustan pohjalta laaditut mallit verkoston toimintaan vaikuttavista seikoista sekä merellisen Helsingin ulottuvuuksista toimivat viitekehyksenä työn tutkimusosiolle. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista teemahaastattelua. Marraskuussa 2013 haastatellut 8 yritystä oli valittu viitekehyksessä määriteltyjen merellisyyden ulottuvuuksien perusteella.
Haastatellut pitivät hyvin toimivan verkoston ominaisuuksina selkeitä yhteisiä tavoitteita, kannattavuutta, sitoutumista verkoston toimintaan sekä hyviä henkilösuhteita. Merellisten yritysten kokemukset verkostoista tukevat tietoperustassa esitettyjä teorioita verkostojen toiminnasta. Meri-Helsingin tärkeimpinä kehittämisalueina pidettiin saariston palveluita, vesiliikenteen uusia reittejä sekä viestinnän ja laituritarjonnan parantamista.
Toimeksiantajalle suositellaan merellisyyden eri ominaisuuksien (maantieteellinen, kokemuksellinen, toiminnallinen) selkeämpää hyödyntämistä markkinointiviestinnässä, varsinkin Visit Helsinki -verkkosivuilla. Toisena suosituksena on Meri-Helsingin kehittämistyön organisointi siten, että mukana olisi laaja joukko matkailualan toimijoita. Meri-Helsinkiä kehitettäessä tulisi parantaa saariston palvelutarjontaa, rannikon ja merialueen matkailupalveluita sekä kehittää vesiliikennettä ja laituritarjontaa.
Työn tavoitteena on selvittää helsinkiläisten matkailuyritysten kokemuksia verkostoitumisesta ja verkostojen toiminnasta. Toisena tavoitteena on kartoittaa matkailuyritysten mielipiteitä merellisyydestä sekä matkailun kehittämisestä Meri-Helsingissä. Työn toimeksiantajana toimii Helsingin matkailu- ja kongressitoimisto.
Tietoperustassa paneudutaan aiempiin tutkimuksiin verkostoitumisesta ja verkostojen ominaispiirteistä sekä merellisyydestä. Tietoperustan pohjalta laaditut mallit verkoston toimintaan vaikuttavista seikoista sekä merellisen Helsingin ulottuvuuksista toimivat viitekehyksenä työn tutkimusosiolle. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista teemahaastattelua. Marraskuussa 2013 haastatellut 8 yritystä oli valittu viitekehyksessä määriteltyjen merellisyyden ulottuvuuksien perusteella.
Haastatellut pitivät hyvin toimivan verkoston ominaisuuksina selkeitä yhteisiä tavoitteita, kannattavuutta, sitoutumista verkoston toimintaan sekä hyviä henkilösuhteita. Merellisten yritysten kokemukset verkostoista tukevat tietoperustassa esitettyjä teorioita verkostojen toiminnasta. Meri-Helsingin tärkeimpinä kehittämisalueina pidettiin saariston palveluita, vesiliikenteen uusia reittejä sekä viestinnän ja laituritarjonnan parantamista.
Toimeksiantajalle suositellaan merellisyyden eri ominaisuuksien (maantieteellinen, kokemuksellinen, toiminnallinen) selkeämpää hyödyntämistä markkinointiviestinnässä, varsinkin Visit Helsinki -verkkosivuilla. Toisena suosituksena on Meri-Helsingin kehittämistyön organisointi siten, että mukana olisi laaja joukko matkailualan toimijoita. Meri-Helsinkiä kehitettäessä tulisi parantaa saariston palvelutarjontaa, rannikon ja merialueen matkailupalveluita sekä kehittää vesiliikennettä ja laituritarjontaa.