Samspelet mellan barn och pedagoger i tvåspråkiga grupper : en kvalitativ studie kring den tvåspråkiga verksamheten och samspelet mellan barn och pedagoger inom dagvården
Granqvist, Anna (2014)
Granqvist, Anna
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402232567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402232567
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att se på samspelet mellan barn och pedagoger i tvåspråkiga grupper. Jag vill se på samspelet mellan barn och personalen ser ut, samt se på vilken betydelse leken har för just språkutvecklingen. I den första delen av mitt examensarbete ges en allmän beskrivning av vad tvåspråkighet betyder, vilken betydelse den tvåspråkiga miljön har för barnens språkutveckling, samt pedagogernas roll inom dagvården.
Jag har använt mig av en kvalitativ metod i mitt arbete, och genom observationer har jag studerat samspelet mellan barn och vuxna i de tvåspråkiga grupperna. Undersökningen visar att barn som varit länge i de tvåspråkiga grupperna uppvisar kunskaper i det andra språket, och att förståelsen för det främmande språket ökar. Undersökningen visar också att barn med tvåspråkig bakgrund har fördelar att kunna behärska både svenska och finska. The purpose of this thesis is to look at the interaction between children and educators in bilingual groups. I want to see what the interaction between the children and the staff looks like, and looks at the significance of playing for language development. The first part of my thesis provides a general description of what bilingualism means, the importance of the bilingual environment on children's language development, and the teachers' role in day care.
I have used a qualitative approach in my work and through observations studied the interaction between children and adults in the bilingual groups. The study shows that children who have been in the bilingual groups for a long time have some knowledge of the other language, and that understanding of the foreign language increases with time. The survey also shows that children with bilingual backgrounds have an advantage in being able to master both Swedish and Finnish.
Jag har använt mig av en kvalitativ metod i mitt arbete, och genom observationer har jag studerat samspelet mellan barn och vuxna i de tvåspråkiga grupperna. Undersökningen visar att barn som varit länge i de tvåspråkiga grupperna uppvisar kunskaper i det andra språket, och att förståelsen för det främmande språket ökar. Undersökningen visar också att barn med tvåspråkig bakgrund har fördelar att kunna behärska både svenska och finska.
I have used a qualitative approach in my work and through observations studied the interaction between children and adults in the bilingual groups. The study shows that children who have been in the bilingual groups for a long time have some knowledge of the other language, and that understanding of the foreign language increases with time. The survey also shows that children with bilingual backgrounds have an advantage in being able to master both Swedish and Finnish.