Tunnejohtaminen : Esimiesten näkemyksiä tunneälyn käytöstä esimiestyössä
Lehmonen, Kati (2009)
Lehmonen, Kati
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261569
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko tunneäly tänä päivänä esimiestyössä toimiville esimiehille tuttu. Käyttävätkö esimiehet tunneälyään ja tunteiden hallintaa työkalunaan jokapäiväisessä työssään. Voisiko tunneälyn hyödyntämisestä olla apua ongelmaratkaisussa, omien valintojen ja päätösten kohdalla, sekä alaisten mahdollisten keskinäisten välien selvittämisessä. Toisena tutkimuskohteena tutkittiin kuinka esimiehet ovat konfliktitilanteiden selvittämisessä toimineet ja kuinka he ovat tunteiden merkityksen työssään kokeneet. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään myös voisiko tunneälyn käytöstä olla jotain konkreettista hyötyä esimiestyössä.
Teoreettinen viitekehys koostui tunteiden tunnistamisesta, tulkitsemisesta ja niiden vaikutuksista ja hallinnasta. Teoriassa käsiteltiin ensin tunteiden muodostumiseen vaikuttavia seikkoja ja kuinka tunteita työelämässä tulee hallita. Lisäksi käsiteltiin tunteiden ymmärtämistä ja konfliktitilanteiden hallintaa, tunneälyn tuomia vaikutteita ja apuja selviytyä vaikeistakin tilanteista, erilaisia ihmisiä ja persoonia johdettaessa. Tutkimuksessa tuodaan esille myös, kuinka tärkeää esimiesten on tarkkailla omia ja alaisten tunteita. Lisäksi käsiteltiin esimiestyön tuomia haasteita, joita esimiehet päivittäin kokevat. Kuinka suhtautua aseman tuomaan paineeseen ja kritiikkiin, jota esimiehet usein aiheettomastikin osakseen saavat?
Tutkimuksen aineisto kerättiin kysymyslomakkeilla. Tutkimus kuvaa vain valitun joukon tuntemuksia ja näkemyksiä. Tutkimusta ei siten voida yleistää koskemaan koko yritystä. Tutkimuksen toimeksiantajan pyynnöstä, yrityksen nimeä työssä ei mainita.
Teoreettinen viitekehys koostui tunteiden tunnistamisesta, tulkitsemisesta ja niiden vaikutuksista ja hallinnasta. Teoriassa käsiteltiin ensin tunteiden muodostumiseen vaikuttavia seikkoja ja kuinka tunteita työelämässä tulee hallita. Lisäksi käsiteltiin tunteiden ymmärtämistä ja konfliktitilanteiden hallintaa, tunneälyn tuomia vaikutteita ja apuja selviytyä vaikeistakin tilanteista, erilaisia ihmisiä ja persoonia johdettaessa. Tutkimuksessa tuodaan esille myös, kuinka tärkeää esimiesten on tarkkailla omia ja alaisten tunteita. Lisäksi käsiteltiin esimiestyön tuomia haasteita, joita esimiehet päivittäin kokevat. Kuinka suhtautua aseman tuomaan paineeseen ja kritiikkiin, jota esimiehet usein aiheettomastikin osakseen saavat?
Tutkimuksen aineisto kerättiin kysymyslomakkeilla. Tutkimus kuvaa vain valitun joukon tuntemuksia ja näkemyksiä. Tutkimusta ei siten voida yleistää koskemaan koko yritystä. Tutkimuksen toimeksiantajan pyynnöstä, yrityksen nimeä työssä ei mainita.