Strategiatietoisuus koulutusorganisaatiossa : Tapaustutkimus Keudan ammattiopisto, Kerava
Salminen, Vesa (2014)
Salminen, Vesa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402232554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402232554
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustalla on kohdeorganisaation organisaatiomuutos, johon aina liittyy keskeisenä osana strateginen kehittäminen. Kun organisaation strategiaa kehitetään, on kehittämistyön toteutus hyvin tärkeällä sijalla. Hyvälläkään strategialla ei ole merkitystä, jos se jää irralliseksi suunnitelmaksi, eli strategia pitäisi saada aina jalkautettua läpi organisaation eri hierarkiatasojen. Jalkautus voi olla haastavaa, koska henkilöstön on monesti vaikea ymmärtää strategiaan kuuluvien käsitteiden sisältöä ja sama termi voidaan ymmärtää eri tavoin. Yh-teinen ymmärrys termien merkityksestä on avainasemassa strategiatyössä.
Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena on selvittää, miten opetushen-kilöstö tuntee kohdeorganisaation strategian sekä millaisia merkityksiä henki-löstö antaa strategisille käsitteille. Toisena tavoitteena on selvittää, millaisia keinoja esimiehet, lähinnä osastonjohtajat, käyttävät strategian jalkautuksessa.
Haastatteluissa käytettiin puolistrukturoitua menetelmää, jossa haastattelu-teemojen ja tarkentavien kysymysten sisältö määriteltiin organisaation strate-giasuunnitelman ja strategisen johtamisen peruskäsitteiden pohjalta. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Johtopäätöksinä tutkimuksessa selvisi, että kohdeorganisaation opettajat tun-tevat strategian hengen kohtalaisen hyvin. Strategiassa käytetyt termit kuiten-kin sekoittuvat monella ja niille annetaan jossain määrin ristiriitaisia merki-tyksiä. Monet esimiehet pitivät parhaana strategian jalkautuksen keinona luonnollisen päivittäisen kanssakäymisen kautta tapahtuvan strategiatyön.
Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena on selvittää, miten opetushen-kilöstö tuntee kohdeorganisaation strategian sekä millaisia merkityksiä henki-löstö antaa strategisille käsitteille. Toisena tavoitteena on selvittää, millaisia keinoja esimiehet, lähinnä osastonjohtajat, käyttävät strategian jalkautuksessa.
Haastatteluissa käytettiin puolistrukturoitua menetelmää, jossa haastattelu-teemojen ja tarkentavien kysymysten sisältö määriteltiin organisaation strate-giasuunnitelman ja strategisen johtamisen peruskäsitteiden pohjalta. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Johtopäätöksinä tutkimuksessa selvisi, että kohdeorganisaation opettajat tun-tevat strategian hengen kohtalaisen hyvin. Strategiassa käytetyt termit kuiten-kin sekoittuvat monella ja niille annetaan jossain määrin ristiriitaisia merki-tyksiä. Monet esimiehet pitivät parhaana strategian jalkautuksen keinona luonnollisen päivittäisen kanssakäymisen kautta tapahtuvan strategiatyön.