Strategisten verkostojen hyödyntäminen arvontuottamisessa yhteistyökumppaneille. Case SuperJymy Oy.
Simonen, Aki (2009)
Simonen, Aki
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261561
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka SuperJymy Oy voisi hyödyntää paremmin strategisia verkostojaan
arvontuottamisessa yhteistyökumppaneilleen. Toimeksiantajana toimi pesäpalloseura SuperJymy Oy.
Teoriaosuudessa käydään läpi yleisiä verkostoitumiseen ja urheilumarkkinointiin liittyviä käsitteitä. Aluksi käsitellään
verkostoitumisen syitä, hyötyjä ja riskejä. Tämän jälkeen selvennetään vuorovaikutussuhteita verkostojen
näkökulmasta. Vuorovaikutussuhteista siirrytään liiketoimintaverkkojen luokitteluun, strategisiin verkostoihin ja
arvontuottamiseen verkoissa. Lopuksi tarkastellaan verkostojen johtamista ja yritysverkostoanalyysiä. Urheilumarkkinoinnin
teoriaosassa käydään läpi sponsorointiyhteistyön vaiheet ja sponsorointiyhteistyön rakentumista
sponsorointikohteen näkökulmasta.
SuperJymyn strategisten verkostojen kehittämistyön luvussa selvennetään kehittämistyön lähtökohdat, tavoitteet
ja toteutus. Tutkimuksen empiirisessä osassa tehtiin SuperJymyn toimijaverkostoanalyysi hyödyntäen aiemmin
toteutettua kumppanikyselyä sekä toimeksiantajan kanssa käytyjä keskusteluja. Toimijaverkostoanalyysin, kumppanikyselyn
ja toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen avulla valittiin kohteet kehittämisehdotusten tekemiseksi.
Kehittämisehdotukset tehtiin SuperJymyn pääkumppaneiden näkökulmasta hyödyntäen edellä mainittuja tekijöitä.
Tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle selkeitä, konkreettisia kehitysideoita strategisen verkostoitumisen hyödyntämisestä
arvontuottamisessa yhteistyökumppaneilleen.
arvontuottamisessa yhteistyökumppaneilleen. Toimeksiantajana toimi pesäpalloseura SuperJymy Oy.
Teoriaosuudessa käydään läpi yleisiä verkostoitumiseen ja urheilumarkkinointiin liittyviä käsitteitä. Aluksi käsitellään
verkostoitumisen syitä, hyötyjä ja riskejä. Tämän jälkeen selvennetään vuorovaikutussuhteita verkostojen
näkökulmasta. Vuorovaikutussuhteista siirrytään liiketoimintaverkkojen luokitteluun, strategisiin verkostoihin ja
arvontuottamiseen verkoissa. Lopuksi tarkastellaan verkostojen johtamista ja yritysverkostoanalyysiä. Urheilumarkkinoinnin
teoriaosassa käydään läpi sponsorointiyhteistyön vaiheet ja sponsorointiyhteistyön rakentumista
sponsorointikohteen näkökulmasta.
SuperJymyn strategisten verkostojen kehittämistyön luvussa selvennetään kehittämistyön lähtökohdat, tavoitteet
ja toteutus. Tutkimuksen empiirisessä osassa tehtiin SuperJymyn toimijaverkostoanalyysi hyödyntäen aiemmin
toteutettua kumppanikyselyä sekä toimeksiantajan kanssa käytyjä keskusteluja. Toimijaverkostoanalyysin, kumppanikyselyn
ja toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen avulla valittiin kohteet kehittämisehdotusten tekemiseksi.
Kehittämisehdotukset tehtiin SuperJymyn pääkumppaneiden näkökulmasta hyödyntäen edellä mainittuja tekijöitä.
Tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle selkeitä, konkreettisia kehitysideoita strategisen verkostoitumisen hyödyntämisestä
arvontuottamisessa yhteistyökumppaneilleen.