Kätilöiden kokemuksia ohjausvalmiuksistaan opiskelijan eettisen osaamisen tukemisessa
Hopiavuori, Nina; Louhi, Laura; Vasiljev, Anna (2013)
Hopiavuori, Nina
Louhi, Laura
Vasiljev, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301878
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Increasing Ethical Competence in Midwifery Education and Practice – projektia (INEC), jonka tavoitteena on lisätä eettistä osaamista kätilötyön koulutuksessa ja harjoitteluissa, sekä kehittää täydennyskoulutusta opiskelijaohjaajille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kätilöiden kokemuksia ohjausvalmiuksistaan opiskelijan eettisen osaamisen tukemisessa. Tavoitteena oli saada realistinen käsitys kätilöiden tämänhetkisestä valmiudesta tukea opiskelijan eettisen osaamisen kasvua ja lisäksi selvittää lisäkoulutuksen tarvetta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla, joka toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna. Tutkimukseen osallistui seitsemän kätilöä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Keskeiseksi tutkimustulokseksi nousi, että kätilöt kokevat opiskelijaohjausvalmiutensa eettisen osaamisen tukemisessa olevan hyvällä tasolla. Kätilöillä on monia keinoja tukea opiskelijoiden eettisen osaamisen kasvua, mutta usein ohjauksessa huomio kiinnittyy enemmän kädentaitojen opettamiseen. Haasteeksi koetaan myös lyhyet harjoittelujaksot, kiire, sekä opiskelijan arvioinnin vaikeus selkeiden ohjeiden puuttuessa. Ohjausvalmiuksien kehittämiseksi kätilöt kaipaavat lähinnä opiskelijoiden tarpeista lähtevää lisäkoulutusta.
Kätilötyössä kohdataan nykyään entistä haastavampia eettisiä ristiriitatilanteita. Olisikin tärkeää ymmärtää, ettei etiikan osaamisessa voi olla koskaan valmis. Tämän takia oman toiminnan arviointi sekä jatkuva kehittäminen ja halu oppia uutta ovat merkittäviä tekijöitä eettisen osaamisen kasvussa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla, joka toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna. Tutkimukseen osallistui seitsemän kätilöä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Keskeiseksi tutkimustulokseksi nousi, että kätilöt kokevat opiskelijaohjausvalmiutensa eettisen osaamisen tukemisessa olevan hyvällä tasolla. Kätilöillä on monia keinoja tukea opiskelijoiden eettisen osaamisen kasvua, mutta usein ohjauksessa huomio kiinnittyy enemmän kädentaitojen opettamiseen. Haasteeksi koetaan myös lyhyet harjoittelujaksot, kiire, sekä opiskelijan arvioinnin vaikeus selkeiden ohjeiden puuttuessa. Ohjausvalmiuksien kehittämiseksi kätilöt kaipaavat lähinnä opiskelijoiden tarpeista lähtevää lisäkoulutusta.
Kätilötyössä kohdataan nykyään entistä haastavampia eettisiä ristiriitatilanteita. Olisikin tärkeää ymmärtää, ettei etiikan osaamisessa voi olla koskaan valmis. Tämän takia oman toiminnan arviointi sekä jatkuva kehittäminen ja halu oppia uutta ovat merkittäviä tekijöitä eettisen osaamisen kasvussa.