Yritysmyyntiportaalin digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma
Pihkakoski, Juha (2014)
Pihkakoski, Juha
Turun ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402252638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402252638
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda meriteollisuuden yritysmyyntiportaalille digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma, joka sopii kyseisen yrityksen tarpeille. Suunnitelman tavoitteena on mahdollistaa kustannustehokas ja helposti seurattava digitaalinen markkinointiviestintä pienikokoiselle yritykselle. Tarkoituksena oli saada kuluttajamarkkinoinnissa hyvin toimivat viestintätyökalut myös meriteollisuuden yritysmarkkinoinnissa toimiviksi ja tähän suunnitelma loi edellytykset.
Työssä tarkastellaan markkinointiviestinnän vakiintuneita teorioita ja yhdistellään niitä digitaalisten viestintävälineiden käyttömahdollisuuksiin. Välineiksi valikoituivat toimeksiantajan toiveesta jo käytössä olevat digitaaliset viestintävälineet, joiden tehostamiseen pyrittiin.
Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma toteutettiin wiki-muotoisena verkkotietokantana, joka mahdollisti jokaisen organisaation jäsenen pääsyn tarkastelemaan ja muokkaamaan
suunnitelmaa. Analyysien, teorioiden sekä tutkimustulosten avulla luotiin yritykselle suunnitelma, joka piti sisällään viestintävälineiden priorisoinnin, aikataulutuksen, käyttösyklin sekä integrointiohjeistuksen yrityksen muuhun markkinointiviestintään.
Toimeksiantajalla ei ollut aikaisemmin kyseistä suunnitelmaa ja sen toteutustapa on uudenlainen, joten sen käytettävyys tulee ilmi toteutusvaiheessa. Se on kuitenkin tehty mahdollistamaan virheistä oppiminen eli sen korjailu on mahdollista, kun niin halutaan.
Työssä tarkastellaan markkinointiviestinnän vakiintuneita teorioita ja yhdistellään niitä digitaalisten viestintävälineiden käyttömahdollisuuksiin. Välineiksi valikoituivat toimeksiantajan toiveesta jo käytössä olevat digitaaliset viestintävälineet, joiden tehostamiseen pyrittiin.
Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma toteutettiin wiki-muotoisena verkkotietokantana, joka mahdollisti jokaisen organisaation jäsenen pääsyn tarkastelemaan ja muokkaamaan
suunnitelmaa. Analyysien, teorioiden sekä tutkimustulosten avulla luotiin yritykselle suunnitelma, joka piti sisällään viestintävälineiden priorisoinnin, aikataulutuksen, käyttösyklin sekä integrointiohjeistuksen yrityksen muuhun markkinointiviestintään.
Toimeksiantajalla ei ollut aikaisemmin kyseistä suunnitelmaa ja sen toteutustapa on uudenlainen, joten sen käytettävyys tulee ilmi toteutusvaiheessa. Se on kuitenkin tehty mahdollistamaan virheistä oppiminen eli sen korjailu on mahdollista, kun niin halutaan.