Näin tehdään leirinjohtajia! : kokemukselliseen ja sosiaaliseen oppimiseen pohjautuva perehdytyssuunnitelma Leirikesä ry:lle
Luomala, Juuso; Reinikainen, Oskari (2014)
Luomala, Juuso
Reinikainen, Oskari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402252653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402252653
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Leirikesä ry:lle uusi perehdytyssuunnitelma kesäleirinjohtajien perehdyttämisen tueksi. Tämä monimuotoinen opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, raporttiosasta ja itse perehdytyssuunnitelmasta. Tietoperusta käsittelee perehdytystä ilmiönä sekä perehdytystä kokemuksellisen ja sosiaalisen oppimisen näkökulmasta. Raporttiosa koostuu työn toteutuksesta ja arvioinnista. Opinnäytetyön työelämäkumppani oli ehkäisevän lastensuojelutyön järjestö Leirikesä ry, joka järjestää lasten ja nuorten lomatoimintaa koulujen loma-aikoina vuosittain noin 1600 lapselle. Uuden perehdytyssuunnitelman toteuttaminen aloitettiin kartoittamalla aiemmin tehtävässä toimineiden kesäleirinjohtajien kokemuksia saamastaan perehdytyksestä. Kartoitus tehtiin sähköisellä taustakyselyllä. Vanhaa perehdytyssuunnitelmaa käytettiin hyväksi jakamalla vanhan suunnitelman sisältämät aihealueet uudelleen ja luomalla kyselyn vastausten ja omien kokemustemme perusteella muutamia uusia aihealueita. Kerätty tietoperusta linkitettiin osaksi uutta perehdytyssuunnitelmaa. Taustakysely ei tuottanut työlle merkittävää lisäarvoa, joskin vastauksissa toistuivat tietyt teemat kehitysehdotuksia kysyttäessä. Vanhaa perehdytyssuunnitelmaa arvioitaessa suunnitelmasta löytyi kehitettävää muun muassa suunnitelman laajuudessa ja ajankohtaisuudessa. Uusi suunnitelma toteutettiin uudella tavalla sitomalla suunnitelma tiiviisti osaksi noin vuoden kestävää kesäleirinjohtajan projektia. Suunnitelmaa kirjoittaessa perustelimme uuteen suunnitelmaan valitut aihealueet yhdessä tietoperustan kanssa leirinjohtajan työn kannalta merkityksellisillä seikoilla. Toteutetun perehdytyssuunnitelman avulla kesäleirinjohtajien perehdytys on laadukkaampaa ja johdonmukaisempaa. Luotu suunnitelma auttaa leirinjohtajaa käsittämään työnsä aikataulun, laajuuden ja odotukset puolin ja toisin. Suunnitelma on rakennettu helposti päivitettäväksi ja ulkoasultaan helposti luettavaksi. Vaikka suunnitelma on rakennettu vastaamaan erityisesti Leirikesän tarpeita, palvelee se muutakin järjestökenttää. Kokemuksellisen ja sosiaalisen oppimisen teorioihin pohjautuvan perehdytyssuunnitelman peruselementit ovat hyödynnettävissä erityisesti palveluntuottajajärjestöjen perehdytyksissä.