Opetusvideot sairaanhoitajan kliinisestä osaamisesta
Puolitaival, Lea; Kortelainen, Virpi; Vuorela, Laura (2014)
Puolitaival, Lea
Kortelainen, Virpi
Vuorela, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403032781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403032781
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa videoitua opetusmateriaalia hoitotyön koulutuksen opettajille. Hoitotyön opettajat voivat käyttää näitä projektissa kuvattuja videoita tulevaisuudessa opetuksensa tukena.
Tämän opinnäytetyön tuotos oli osa toimeksiantajan Sanoma Pro:n laajempaa projektia, jossa tuotetaan hoitotyön opetuksessa käytettävää verkkomateriaalia. Projektissa kuvattiin videoita erilaisista hoitotyön kliinisistä taidoista. Videot kuvattiin erilaisissa ympäristöissä kuten sairaalassa ja koululla. Näyttelijöinä videoissa toimivat vapaaehtoiset yksityiset henkilöt, sekä tämän opinnäytetyön tekijät. Videoitu oppimateriaali perustuu tutkittuun tietoon ja toteutuksen taustalla on tarkka käsikirjoitus.
Videon toimivuutta testattiin näyttämällä se yhdelle sairaanhoitajaopiskelijaryhmälle. Opiskelijat arvioivat videon kyselylomakkeen avulla. Kyselyn tuloksena opiskelijat kokivat videon loogisesti eteneväksi ja kokivat sen tukevan opiskelua, kun se yhdistetään käytännön harjoitteluun.
Verkko-opetus tuo monipuolisuutta opetukseen. Opetusvideoilla voidaan havainnollistaa kliinisiä taitoja verkko-opinnoissa. Paras hyöty saadaan yhdistämällä verkko-opetus muihin opetusmenetelmiin.
Tulevaisuudessa videoiden käyttöä opetuksessa voisi kehittää monin tavoin. Videot voisivat olla opettajien lisäksi myös opiskelijoiden käytettävissä, jolloin opiskeltavaan asiaan voisi palata useaan kertaan. Jos videon kieli olisi valittavissa, voisi myös kansainvälisillä markkinoilla olla tuotteelle kysyntää.
Tämän opinnäytetyön tuotos oli osa toimeksiantajan Sanoma Pro:n laajempaa projektia, jossa tuotetaan hoitotyön opetuksessa käytettävää verkkomateriaalia. Projektissa kuvattiin videoita erilaisista hoitotyön kliinisistä taidoista. Videot kuvattiin erilaisissa ympäristöissä kuten sairaalassa ja koululla. Näyttelijöinä videoissa toimivat vapaaehtoiset yksityiset henkilöt, sekä tämän opinnäytetyön tekijät. Videoitu oppimateriaali perustuu tutkittuun tietoon ja toteutuksen taustalla on tarkka käsikirjoitus.
Videon toimivuutta testattiin näyttämällä se yhdelle sairaanhoitajaopiskelijaryhmälle. Opiskelijat arvioivat videon kyselylomakkeen avulla. Kyselyn tuloksena opiskelijat kokivat videon loogisesti eteneväksi ja kokivat sen tukevan opiskelua, kun se yhdistetään käytännön harjoitteluun.
Verkko-opetus tuo monipuolisuutta opetukseen. Opetusvideoilla voidaan havainnollistaa kliinisiä taitoja verkko-opinnoissa. Paras hyöty saadaan yhdistämällä verkko-opetus muihin opetusmenetelmiin.
Tulevaisuudessa videoiden käyttöä opetuksessa voisi kehittää monin tavoin. Videot voisivat olla opettajien lisäksi myös opiskelijoiden käytettävissä, jolloin opiskeltavaan asiaan voisi palata useaan kertaan. Jos videon kieli olisi valittavissa, voisi myös kansainvälisillä markkinoilla olla tuotteelle kysyntää.