Katsaus kuluttajaperinnän kannattavuuteen vuonna 2013
Levo, Jenni (2013)
Levo, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403042805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403042805
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuluttajaperinnän kannattavuuden kehitystä vuonna 2013 ja muodostaa ajankohtainen katsaus siihen, mitä kannattavuudelle oli tapahtumassa.
Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoja. Työ on teorialähtöinen ja pohjautuu ensisijaisesti lakiin saatavien perinnästä ja sen valmisteluasiakirjoihin. Ajankohtaisia näkökulmia työhön haettiin aineistoanalyyseillä ja haastatteluilla.
Kuluttajaperinnästä vaadittavia enimmäispalkkioita rajoitettiin laissa vuosina 2005 ja 2013. Enimmäispalkkioiden määrä pääsääntöisesti pienentyi ja vaikutti siten kuluttajaperinnän kannattavuuteen heikentävästi. Perinnän toimeksisaajille syntyi tarve mukautua lakimuutoksiin työssään. Mukautumisen keinoina käytettiin mm. ajankäytön ja toiminnan budjetoinnin uudelleen järjestelyä.
Työssä luotiin katsaus siihen millaisia lakimuutoksia kuluttajaperintää säätelevässä laissa on tehty vuodesta 1999 ja siihen miten ne ovat vaikuttaneet perintäpalkkioiden enimmäismääriin ja tätä kautta kuluttajaperinnän kannattavuuteen. Asiantuntijahaastattelut antoivat työhön näkökulmia siitä, miten erikokoiset yritykset olivat valmistautuneet viimeisimpään lakimuutokseen ja siten täydensivät kokonaiskuvaa perintä alan tilanteesta.
Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoja. Työ on teorialähtöinen ja pohjautuu ensisijaisesti lakiin saatavien perinnästä ja sen valmisteluasiakirjoihin. Ajankohtaisia näkökulmia työhön haettiin aineistoanalyyseillä ja haastatteluilla.
Kuluttajaperinnästä vaadittavia enimmäispalkkioita rajoitettiin laissa vuosina 2005 ja 2013. Enimmäispalkkioiden määrä pääsääntöisesti pienentyi ja vaikutti siten kuluttajaperinnän kannattavuuteen heikentävästi. Perinnän toimeksisaajille syntyi tarve mukautua lakimuutoksiin työssään. Mukautumisen keinoina käytettiin mm. ajankäytön ja toiminnan budjetoinnin uudelleen järjestelyä.
Työssä luotiin katsaus siihen millaisia lakimuutoksia kuluttajaperintää säätelevässä laissa on tehty vuodesta 1999 ja siihen miten ne ovat vaikuttaneet perintäpalkkioiden enimmäismääriin ja tätä kautta kuluttajaperinnän kannattavuuteen. Asiantuntijahaastattelut antoivat työhön näkökulmia siitä, miten erikokoiset yritykset olivat valmistautuneet viimeisimpään lakimuutokseen ja siten täydensivät kokonaiskuvaa perintä alan tilanteesta.