Potilaan tilan tutkiminen -simulaatioharjoitus sairaanhoitajaopiskelijoille
Onnelainen, Rebekka (2014)
Onnelainen, Rebekka
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403042825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403042825
Tiivistelmä
Simulaation käyttäminen opetusmenetelmänä yleistyy ja simulaatio-oppimisen uskotaan olevan tulevaisuudessa yhä merkittävämmässä roolissa hoitotyön taitojen opetuksessa ja ylläpidossa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää simulaatioharjoitus potilaan tilan tutkimisesta. Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lahden ammattikorkeakoulu ja kohderyhmänä toimivat ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat.
Simulaatioharjoitus toteutettiin sairaanhoitajaopiskelijoiden opintoihin liittyvän ensimmäisen harjoittelun yhteydessä ja simulaatioharjoitus perustui opetussuunnitelmaan kirjattujen ensimmäisen harjoittelun tavoitteisiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää simulaatio-opetusta Lahden ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa simulaatioharjoituksen osuus opiskelijoiden harjoittelusta sekä lisätä opiskelijoiden tietoa ja taitoa potilaan tutkimisesta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kolme simulaatioskenaariota, jotka kohderyhmä toteutti simulaatioympäristössä simulaatioharjoituspäivien aikana. Simulaatioharjoituspäivät jaettiin kahteen osaan: itsenäiseen kertaukseen ja simulaatioharjoitukseen. Simulaatioharjoitukset suoritettiin pienryhmissä. Simulaatioharjoituksen lopuksi opiskelijoilta kerättiin palaute. Palautetta käytettiin harjoituksen arvioinnissa.
Simulaatioharjoitukset toteutuivat onnistuneesti ja opiskelijoilta kerätty palaute oli positiivista. Simulaatioskenaarioita voidaan jatkossa hyödyntää Lahden ammattikorkeakoulun simulaatioharjoituksissa. Jatkokehittämisehdotuksena on simulaatioskenaarioiden jatkokehittäminen ja simulaatio-opetuksen vaikuttavuuden tutkiminen.
Simulaatioharjoitus toteutettiin sairaanhoitajaopiskelijoiden opintoihin liittyvän ensimmäisen harjoittelun yhteydessä ja simulaatioharjoitus perustui opetussuunnitelmaan kirjattujen ensimmäisen harjoittelun tavoitteisiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää simulaatio-opetusta Lahden ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa simulaatioharjoituksen osuus opiskelijoiden harjoittelusta sekä lisätä opiskelijoiden tietoa ja taitoa potilaan tutkimisesta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kolme simulaatioskenaariota, jotka kohderyhmä toteutti simulaatioympäristössä simulaatioharjoituspäivien aikana. Simulaatioharjoituspäivät jaettiin kahteen osaan: itsenäiseen kertaukseen ja simulaatioharjoitukseen. Simulaatioharjoitukset suoritettiin pienryhmissä. Simulaatioharjoituksen lopuksi opiskelijoilta kerättiin palaute. Palautetta käytettiin harjoituksen arvioinnissa.
Simulaatioharjoitukset toteutuivat onnistuneesti ja opiskelijoilta kerätty palaute oli positiivista. Simulaatioskenaarioita voidaan jatkossa hyödyntää Lahden ammattikorkeakoulun simulaatioharjoituksissa. Jatkokehittämisehdotuksena on simulaatioskenaarioiden jatkokehittäminen ja simulaatio-opetuksen vaikuttavuuden tutkiminen.