Messuohjeistuksen laatiminen Mauste-Sallinen Oy:lle
Mäki-Mantila, Tiina (2014)
Mäki-Mantila, Tiina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403052866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403052866
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia tiivis messuohjeistus, sillä työn toimeksiantaja käy näytteilleasettajana messuilla useita kertoja vuodessa, mutta selvää messuohjeistusta ei ole koskaan laadittu. Työ on toteutettu tutkimuksellisen kehittämistyön periaatteiden mukaisesti ja kokonaisuus muodostuu raportista sekä tuotoksesta. Työelämälähtöisessä prosessissa toisena osapuolena toiminut Mauste-Sallinen Oy toimii mausteiden ja elintarvikeraaka-aineiden tuonnin, valmistuksen, pakkauksen sekä myynnin parissa.
Päätavoitteena oli messuohjeistuksen laatiminen Gastro Helsinki –messuille. Tapahtuma on Suomen suurin Horeca-alan ammattitapahtuma,joka kerää näytteilleasettajia ja vieraita useasta eri maasta.Taka-ajatuksena oli kuitenkin, että Mauste-Sallinen Oy pystyy hyödyntämään syntynyttä
messuohjeistusta myös tulevilla muilla messuilla.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu tapahtumamarkkinoinnin eri osa-alueista, joita käsitellään Ennakkosuunnittelu-, Messuosallistuminen- ja Jälkiseuranta-pääluvuissa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin alalta löytyvää kirjallisuutta ja julkaisuja, monipuolisia nettisivuja, konsultatiivisia
haastatteluja, benchmarkingia, tilasto- ja tutkimustietoa sekä omia ja muiden yrityksessä työskentelevien ihmisten kokemuksia messujärjestelyistä. Näiden tietojen perusteella laadittiin opinnäytetyöprosessin tuotos, messuohjeistus Gastro Helsinki –messuille.
Opinnäytetyöprosessin aikana todettiin, että messujen järjestämiseen liittyvän suuren tietomäärän supistaminen toimivaksi kokonaisuudeksi osoittautui suurimmaksi haasteeksi. Valmistunut messuohjeistus kuitenkin sisältää tiiviissä muodossa ohjeistuksen niin messujen suunnitteluun, messuilla tapahtuvaan toimintaan kuin myös messujen jälkihoitoon liittyviin asioihin. Tuotoksen tärkein ominaisuus toimeksiantavalle yritykselle oli sen hyödynnettävyys omaan toimintaan, eikä niinkään ulkoasu, sillä ohjeistus tulee vain yrityksen sisäiseen käyttöön.
Päätavoitteena oli messuohjeistuksen laatiminen Gastro Helsinki –messuille. Tapahtuma on Suomen suurin Horeca-alan ammattitapahtuma,joka kerää näytteilleasettajia ja vieraita useasta eri maasta.Taka-ajatuksena oli kuitenkin, että Mauste-Sallinen Oy pystyy hyödyntämään syntynyttä
messuohjeistusta myös tulevilla muilla messuilla.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu tapahtumamarkkinoinnin eri osa-alueista, joita käsitellään Ennakkosuunnittelu-, Messuosallistuminen- ja Jälkiseuranta-pääluvuissa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin alalta löytyvää kirjallisuutta ja julkaisuja, monipuolisia nettisivuja, konsultatiivisia
haastatteluja, benchmarkingia, tilasto- ja tutkimustietoa sekä omia ja muiden yrityksessä työskentelevien ihmisten kokemuksia messujärjestelyistä. Näiden tietojen perusteella laadittiin opinnäytetyöprosessin tuotos, messuohjeistus Gastro Helsinki –messuille.
Opinnäytetyöprosessin aikana todettiin, että messujen järjestämiseen liittyvän suuren tietomäärän supistaminen toimivaksi kokonaisuudeksi osoittautui suurimmaksi haasteeksi. Valmistunut messuohjeistus kuitenkin sisältää tiiviissä muodossa ohjeistuksen niin messujen suunnitteluun, messuilla tapahtuvaan toimintaan kuin myös messujen jälkihoitoon liittyviin asioihin. Tuotoksen tärkein ominaisuus toimeksiantavalle yritykselle oli sen hyödynnettävyys omaan toimintaan, eikä niinkään ulkoasu, sillä ohjeistus tulee vain yrityksen sisäiseen käyttöön.