Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Monikulttuurisen työyhteisön sisäinen viestintä ravintola-alalla
Koskio, Sara (2014)
Koskio, Sara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403062878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403062878
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa toimeksiantajalle monikulttuuristen työyhteisöjen sisäisen viestinnän haasteista ja tilanteesta ravintola-alalla. Tämän tiedon avulla toimeksiantaja voi laajentaa toimintaansa ravintola-alalle. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii ExpatHouse Oy. ExpatHouse on perustettu vuonna 1993 ja se on toiminut Suomen lisäksi vahvasti Baltian maissa ja Puolassa. Tästä opinnäytetyöstä saatavan tiedon avulla ExpatHouse voi luoda koulutuspaketteja monikulttuuristen tiimien kouluttamiseen tai ravintoloiden johdon kouluttamiseen niin, että monikulttuurisen työyhteisön sisäinen viestintä toimisi paremmin. Opinnäytetyötä varten haastateltiin monikulttuuristen ravintoloiden työntekijöitä.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta muodostuu monikulttuurisuuden ja sisäisen viestinnän ympärille. Aluksi oli tärkeää selvittää käsitteet kulttuuri ja monikulttuurisuus. Kulttuurin eri määritelmiä käytiin läpi ja tarkasteltiin monikulttuurisuutta Suomessa. Monikulttuurisuutta käsiteltiin tarkemmin ja otettiin esille kielitaito ja kulttuuriasiantuntija Hofsteden kulttuuridimensiot. Jokaisesta kulttuuridimensiosta kerrottiin alaluvuissa tarkemmin. Tämän jälkeen tarkasteltiin monikulttuurista työyhteisöä ja sen eri osa-alueita.
Opinnäytetyössä tehtiin lomake- ja teemahaastatteluita. Lomakehaastattelut tehtiin 21 ravintola-alan työntekijälle esitutkimuksena teemahaastatteluita varten. Teemahaastattelut toteutettiin kuudelle työntekijälle kolmessa eri ravintolassa. Lomakehaastattelun kysymykset ja teemahaastattelun teemat muodostettiin opinnäytetyön tietoperustan pohjalta.
Haastatteluiden tuloksista huomattiin, että moni ei koe olevansa tärkeä monikulttuurisessa työyhteisössä. Työntekijät kokivat saavansa epätasa-arvoista kohtelua työpaikoillaan. Lähes kaikki teemahaastatteluun osallistuneet kokivat tarvitsevansa lisää sääntöjä työpaikalleen. Monissa työyhteisöissä vallitsi luottamuspula. Päivittäisessä kommunikoinnissa koettiin olevan haasteita. Kielelliset ongelmat ja toisten epäkunnioitus nähtiin olevan osasyy päivittäisen kommunikoinnin hankaluuteen.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta muodostuu monikulttuurisuuden ja sisäisen viestinnän ympärille. Aluksi oli tärkeää selvittää käsitteet kulttuuri ja monikulttuurisuus. Kulttuurin eri määritelmiä käytiin läpi ja tarkasteltiin monikulttuurisuutta Suomessa. Monikulttuurisuutta käsiteltiin tarkemmin ja otettiin esille kielitaito ja kulttuuriasiantuntija Hofsteden kulttuuridimensiot. Jokaisesta kulttuuridimensiosta kerrottiin alaluvuissa tarkemmin. Tämän jälkeen tarkasteltiin monikulttuurista työyhteisöä ja sen eri osa-alueita.
Opinnäytetyössä tehtiin lomake- ja teemahaastatteluita. Lomakehaastattelut tehtiin 21 ravintola-alan työntekijälle esitutkimuksena teemahaastatteluita varten. Teemahaastattelut toteutettiin kuudelle työntekijälle kolmessa eri ravintolassa. Lomakehaastattelun kysymykset ja teemahaastattelun teemat muodostettiin opinnäytetyön tietoperustan pohjalta.
Haastatteluiden tuloksista huomattiin, että moni ei koe olevansa tärkeä monikulttuurisessa työyhteisössä. Työntekijät kokivat saavansa epätasa-arvoista kohtelua työpaikoillaan. Lähes kaikki teemahaastatteluun osallistuneet kokivat tarvitsevansa lisää sääntöjä työpaikalleen. Monissa työyhteisöissä vallitsi luottamuspula. Päivittäisessä kommunikoinnissa koettiin olevan haasteita. Kielelliset ongelmat ja toisten epäkunnioitus nähtiin olevan osasyy päivittäisen kommunikoinnin hankaluuteen.