Pelin toteutus Unity-pelimoottorilla : Case: Battles of Ancient Israel
Haapalehto, Ville-Veikko (2014)
Haapalehto, Ville-Veikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403072940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403072940
Tiivistelmä
Tietokone-, mobiili- ja konsolipelimarkkinat niin Suomessa kuin muuallakin maailmalla kasvavat koko ajan. Pelejä on monille eri alustoille: mobiileille, tietokoneille ja konso-leille. Käyttöjärjestelmiäkin on monia erilaisia jokaiselle alustalle, esimerkiksi on Win-dows, Mac ja Linux. Pelin kehittäminen natiivina jokaiselle alustalle on kallista, joten yleensä tarvitaan pelimoottori tai jokin alustariippumaton tekniikka. Pelimoottorit kään-tävät yleensä ohjelman monelle alustalle, kuten Windowsille, Linuxille ja Macille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pelien kautta tapahtuvaa kristillistä evankelioin-tia. Opinnäytetyön tarkoitus oli toteuttaa peli Israelin historiasta Raamatun mukaan. Suunnittelun toteutti toinen TAMKin opiskelija.
Opinnäytetyössä päädyttiin tekemään peli Unity-pelimoottorilla. Unityssä on paljon asioita valmiina, kuten valmis törmäystarkastelu, Unityn omat kirjastot sekä 3D-maailma. Näistä syistä peliä ei tarvitse ohjelmoida aivan kokonaan alusta. Myös joiden-kin asioiden ohjelmoiminen on helpompaa. Unity kääntää myös suoraan pelin eri alus-toille, kuten selaimelle, Windowsille, Linuxille ja Macille. Unity on hyvä kehitystyökalu pienille ja keskisuurille peleille. Kun Unityä käyttää pelimoottorina, täytyy totutella sen käyttöliittymään ja ohjelmointiin, sillä Unity tuo paljon uusia luokkia C#-kieleen. Unityn omilta sivuilta löytyy myös hyvät ohjelmointiohjeet.
Unity on hyvä pelimoottori, kunhan käyttöliittymän oppii. Pienen strategiapelin tekemi-seen Unity on riittävä. Ainoa asia, jota Unityssä kaivattaisiin strategiapeliin valmiina komponenttina, on polunetsintä. Pelissä tämä hoidettiin kuitenkin kolmannen osapuolen tekemällä ilmaisella polunetsinnällä.
Tavoitteeseen päästiin hyvin. Pelistä tuli odotuksien mukainen. Pelin kehitystä tosin jatketaan vielä opinnäytetyön jälkeenkin. Tilaaja on peliin tyytyväinen, mutta haluaa jatkokehittää sitä. Ainakin 3D-grafiikka uusitaan ja peliin voidaan myös liittää uusia ominaisuuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää pelien kautta tapahtuvaa kristillistä evankelioin-tia. Opinnäytetyön tarkoitus oli toteuttaa peli Israelin historiasta Raamatun mukaan. Suunnittelun toteutti toinen TAMKin opiskelija.
Opinnäytetyössä päädyttiin tekemään peli Unity-pelimoottorilla. Unityssä on paljon asioita valmiina, kuten valmis törmäystarkastelu, Unityn omat kirjastot sekä 3D-maailma. Näistä syistä peliä ei tarvitse ohjelmoida aivan kokonaan alusta. Myös joiden-kin asioiden ohjelmoiminen on helpompaa. Unity kääntää myös suoraan pelin eri alus-toille, kuten selaimelle, Windowsille, Linuxille ja Macille. Unity on hyvä kehitystyökalu pienille ja keskisuurille peleille. Kun Unityä käyttää pelimoottorina, täytyy totutella sen käyttöliittymään ja ohjelmointiin, sillä Unity tuo paljon uusia luokkia C#-kieleen. Unityn omilta sivuilta löytyy myös hyvät ohjelmointiohjeet.
Unity on hyvä pelimoottori, kunhan käyttöliittymän oppii. Pienen strategiapelin tekemi-seen Unity on riittävä. Ainoa asia, jota Unityssä kaivattaisiin strategiapeliin valmiina komponenttina, on polunetsintä. Pelissä tämä hoidettiin kuitenkin kolmannen osapuolen tekemällä ilmaisella polunetsinnällä.
Tavoitteeseen päästiin hyvin. Pelistä tuli odotuksien mukainen. Pelin kehitystä tosin jatketaan vielä opinnäytetyön jälkeenkin. Tilaaja on peliin tyytyväinen, mutta haluaa jatkokehittää sitä. Ainakin 3D-grafiikka uusitaan ja peliin voidaan myös liittää uusia ominaisuuksia.