Varjoteatteri : legendoista nykypäivään
Nekrassova, Anna (2014)
Nekrassova, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403062894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403062894
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on varjoteatteri ja sen hyödyntäminen esityksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Esittelen varjoteatterin mahdollisia syntymaita ja niiden traditioita ja legendoja liittyen opinnäytetyön aiheeseen. Tutustumalla näihin traditioihin ja syntylegendoihin saadaan näkemys siitä, mihin varjoteatteria voi käyttää nykypäivän esityksissä. Esittelen niin puhtaasti varjoteatteriesityksiä kuin myös esityksiä, joiden yhtenä elementtinä on käytetty varjoteatteria. Pohjautuen näihin esityksiin tutkin varjoteatterin erilaisia mahdollisuuksia, mitä sen avulla on luontevaa ilmaista ja kertoa. Lopuksi esittelen kaksi teatterialantekijää, jotka ovat päätyneet tekemään varjoteatteria, vaikka nukketeatteri ei olekaan osa heidän jokapäiväistä työtään.
Kyseessä on tutkielma, joka esittelee vaihtoehtoja varjoteatterin käytöstä ja mahdollisesti auttaa lukijaa kehittää omaa esitysideaa. Vastaan kysymyksiin, miten varjoteatteria on käytetty ja miten sitä voi hyödyntää nykypäivänä, miksi se kiinnostaa muiden alojen tekijöitä ja mihin tarkoitukseen varjoteatteria on hyvä käyttää. Raotan ovea tähän varjojen ihmeelliseen maailmaan.
Tämän aiheen tiimoilta pääsin tuloksiin, että oman yksinkertaisen rakenteen takia varjoteatteri on päässyt kehittymään erilaisissa kulttuureissa ja perheissä hyvin vapaasti ja erilaisiin suuntiin. Sitä voi tehdä käsillä tai teknisesti monimutkaisilla nukeilla. Se kantaa itsessään suurta potentiaalia ja rajattomasti mahdollisuuksia. Nämä ovat myös syitä miksi muiden taidealojen tekijät ovat kiinnostuneet siitä. Sen lisäksi Henryk Jurkowski korostaa, että ihmisiä ovat aina kiehtoneet pimeys ja valo, valaisu ja varjot ja niitä on pidetty todella maagisina. (1996, 208). Se on ehkä suurin syy, miksi varjoteatteri kiinnostaa ihmisiä vielä tänäkin päivänä.
Kyseessä on tutkielma, joka esittelee vaihtoehtoja varjoteatterin käytöstä ja mahdollisesti auttaa lukijaa kehittää omaa esitysideaa. Vastaan kysymyksiin, miten varjoteatteria on käytetty ja miten sitä voi hyödyntää nykypäivänä, miksi se kiinnostaa muiden alojen tekijöitä ja mihin tarkoitukseen varjoteatteria on hyvä käyttää. Raotan ovea tähän varjojen ihmeelliseen maailmaan.
Tämän aiheen tiimoilta pääsin tuloksiin, että oman yksinkertaisen rakenteen takia varjoteatteri on päässyt kehittymään erilaisissa kulttuureissa ja perheissä hyvin vapaasti ja erilaisiin suuntiin. Sitä voi tehdä käsillä tai teknisesti monimutkaisilla nukeilla. Se kantaa itsessään suurta potentiaalia ja rajattomasti mahdollisuuksia. Nämä ovat myös syitä miksi muiden taidealojen tekijät ovat kiinnostuneet siitä. Sen lisäksi Henryk Jurkowski korostaa, että ihmisiä ovat aina kiehtoneet pimeys ja valo, valaisu ja varjot ja niitä on pidetty todella maagisina. (1996, 208). Se on ehkä suurin syy, miksi varjoteatteri kiinnostaa ihmisiä vielä tänäkin päivänä.