Developing the services of VVO
Vekki, Jenni (2014)
Vekki, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403102959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403102959
Tiivistelmä
VVO Yhtymä Oyj. toivoi, että sen ulkomaalaisten asiakkaiden kokemuksia yrityksestä ja suhtautumista sen tuottamiin englanninkielisiin palveluihin tutkittaisiin. Opinnäytetyön toinen tavoite oli selvittää, miten ulkomaalaisen asiakas segmentin palvelutarjontaa pystyttäisiin kehittämään ja monipuolistamaan niin, että palvelut olisivat entistäkin asiakaslähtöisempiä ja käyttäjäystävällisempiä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin hyödyntäen kvalitatiivista teemahaastattelu-menetelmää. Teemahaastattelun rakenne pohjautui Palvelumuotoilu konseptin palvelupolkuideologiaan, joka kattoi VVO:n asuttamisprosessin elinkaaren. Teemahaastatteluihin valittiin kymmenen VVO:n ulkomaalaista asukasta yksinkertaista satunnaisotanta menetelmää hyödyntäen, joista neljä ulkomaalaista asukasta osallistui teemahaastatteluun.
Teemahaastatteluista saadut tulokset osoittivat, että enemmistö haastatteluihin osallistuneista VVO:n ulkomaalaisista asukkaista oli melko tyytyväisiä yrityksen toimintaan ja sen tuottamiin englanninkielisiin palveluihin asuttamisprosessin elinkaaren aikana. Ennen asuntoon muuttoa ja muuton aikana tuotetut palvelut olivat paremmalla tasolla kuin ne palvelut, jotka oli tuotettu asumisen tai huoneistosta poismuuton aikana.
Opinnäytetyö osoitti, että VVO:n ulkomaalaiset asukkaat ovat melko tyytyväisiä saamiinsa englanninkielisiin palveluihin sekä niiden tämänhetkiseen laatuun ja tasoon. Mikäli VVO haluaa lujittaa asemaansa alati kasvavilla ja kansainvälistyvillä vuokra-asuntomarkkinoilla, yrityksen tulisi parantaa ja kehittää palvelutarjontaansa lähitulevaisuudessa. Yrityksen palvelutarjontaa voi kehittää mm. opinnäytetyössä annettujen palveluiden parannusehdotusten perusteella sekä Palvelumuotoiluideologiaa hyödyntäen.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin hyödyntäen kvalitatiivista teemahaastattelu-menetelmää. Teemahaastattelun rakenne pohjautui Palvelumuotoilu konseptin palvelupolkuideologiaan, joka kattoi VVO:n asuttamisprosessin elinkaaren. Teemahaastatteluihin valittiin kymmenen VVO:n ulkomaalaista asukasta yksinkertaista satunnaisotanta menetelmää hyödyntäen, joista neljä ulkomaalaista asukasta osallistui teemahaastatteluun.
Teemahaastatteluista saadut tulokset osoittivat, että enemmistö haastatteluihin osallistuneista VVO:n ulkomaalaisista asukkaista oli melko tyytyväisiä yrityksen toimintaan ja sen tuottamiin englanninkielisiin palveluihin asuttamisprosessin elinkaaren aikana. Ennen asuntoon muuttoa ja muuton aikana tuotetut palvelut olivat paremmalla tasolla kuin ne palvelut, jotka oli tuotettu asumisen tai huoneistosta poismuuton aikana.
Opinnäytetyö osoitti, että VVO:n ulkomaalaiset asukkaat ovat melko tyytyväisiä saamiinsa englanninkielisiin palveluihin sekä niiden tämänhetkiseen laatuun ja tasoon. Mikäli VVO haluaa lujittaa asemaansa alati kasvavilla ja kansainvälistyvillä vuokra-asuntomarkkinoilla, yrityksen tulisi parantaa ja kehittää palvelutarjontaansa lähitulevaisuudessa. Yrityksen palvelutarjontaa voi kehittää mm. opinnäytetyössä annettujen palveluiden parannusehdotusten perusteella sekä Palvelumuotoiluideologiaa hyödyntäen.