Onnistunut viestintä Ruisrock-festivaalin talkootoiminnassa
Rantanen, Emmi (2014)
Rantanen, Emmi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403102991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403102991
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkia ja kehittää viestintää Ruisrock-festivaalin talkootoiminnassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää kehitysehdotuksia viestintään tuleville vuosille. Tutkimuksessa haluttiin selvittää miten viestintä toimi vuoden 2013 festivaalilla, miten talkoolaiset kokivat viestinnän sekä ohjaamisen ja mitä kehitettävää viestinnässä on festivaalin talkootoiminnan kannalta. Tavoitteena oli myös kehittää toimivia viestintäkeinoja ja -suunnitelmia. Tilaaja tässä työssä on Vantaan Festivaalit Oy, Ruisrock.
Opinnäytetyön teoreettisena tietopohjana toimivat talkoolaisen, talkootoiminnan, viestinnän ja tiedottamisen käsitteet ja teoriat. Tutkimuksessa vertailtiin aiempien vuosien kokemuksia viestintämetodeista tämänhetkisiin. Tutkimuksessa halusin lisätä tulosten validiutta tutkimalla ilmiötä useista eri näkökulmista. Tutkimus alkoi kesällä 2013 ja päättyi maaliskuussa 2014. Tutkimus toteutettiin menetelmätriangulaationa, jossa yhdistettiin kvantitatiivinen tutkimus, benchmarking sekä osallistuva havainnointi. Tutkimusta varten talkoolaisille tehtiin Webropol-ohjelmalla kysely, josta saatiin 314 vastausta vastaus-prosentin ollessa 56,4. Kyselyn tueksi benchmarking-menetelmällä haastateltiin kolmea suomalaista festivaalia, yhtä ulkomaalaista festivaalia sekä yhtä suomalaista Turussa toimivaa vapaaehtoisverkostoa. Haastatteluilla pyrittiin löytämään hyväksi koettuja tapoja muiden festivaalien talkootoiminnasta viestintään liittyen. Lisäksi kolmannessa menetelmässä toimin itse talkoolaisten keskuudessa havainnoimassa talkootyön luonnetta, mahdollisia puutteita, onnistumisia, perehdytystä ja vuorovaikutusta kiireisellä anniskelualueella festivaalilauantaina.
Talkooviestinnän kehittämiseksi luotiin kolmen eri menetelmän avulla saatujen tutkimustulosten sekä analysoinnin perusteella konkreettisia kehittämisehdotuksia seuraavalle vuodelle sekä myös tuleville vuosille. Kehittämisehdotuksiksi muodostuivat talkoovastaavan ja talkoopisteiden vastaavien tiiviimpi ja jäsennellympi yhteydenpito ennen festivaalia, delegointi; talkoovastaavan apulaisten lisääminen jo festivaalin ennakkotyöhön, talkootehtävien tarkempi kuvaus ja entistä parempi perehdytys talkoopisteellä, viestinnän aikataulusuunnitelma sekä käynnit majoituspaikoilla infojen ja ohjeistusten parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettisena tietopohjana toimivat talkoolaisen, talkootoiminnan, viestinnän ja tiedottamisen käsitteet ja teoriat. Tutkimuksessa vertailtiin aiempien vuosien kokemuksia viestintämetodeista tämänhetkisiin. Tutkimuksessa halusin lisätä tulosten validiutta tutkimalla ilmiötä useista eri näkökulmista. Tutkimus alkoi kesällä 2013 ja päättyi maaliskuussa 2014. Tutkimus toteutettiin menetelmätriangulaationa, jossa yhdistettiin kvantitatiivinen tutkimus, benchmarking sekä osallistuva havainnointi. Tutkimusta varten talkoolaisille tehtiin Webropol-ohjelmalla kysely, josta saatiin 314 vastausta vastaus-prosentin ollessa 56,4. Kyselyn tueksi benchmarking-menetelmällä haastateltiin kolmea suomalaista festivaalia, yhtä ulkomaalaista festivaalia sekä yhtä suomalaista Turussa toimivaa vapaaehtoisverkostoa. Haastatteluilla pyrittiin löytämään hyväksi koettuja tapoja muiden festivaalien talkootoiminnasta viestintään liittyen. Lisäksi kolmannessa menetelmässä toimin itse talkoolaisten keskuudessa havainnoimassa talkootyön luonnetta, mahdollisia puutteita, onnistumisia, perehdytystä ja vuorovaikutusta kiireisellä anniskelualueella festivaalilauantaina.
Talkooviestinnän kehittämiseksi luotiin kolmen eri menetelmän avulla saatujen tutkimustulosten sekä analysoinnin perusteella konkreettisia kehittämisehdotuksia seuraavalle vuodelle sekä myös tuleville vuosille. Kehittämisehdotuksiksi muodostuivat talkoovastaavan ja talkoopisteiden vastaavien tiiviimpi ja jäsennellympi yhteydenpito ennen festivaalia, delegointi; talkoovastaavan apulaisten lisääminen jo festivaalin ennakkotyöhön, talkootehtävien tarkempi kuvaus ja entistä parempi perehdytys talkoopisteellä, viestinnän aikataulusuunnitelma sekä käynnit majoituspaikoilla infojen ja ohjeistusten parantamiseksi.