Avoimen varhaiskasvatuksen kerhotoiminnan merkitys lapsiperheille Kirkkonummella
Luume, Anu (2014)
Luume, Anu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403102993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403102993
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaaja on Kirkkonummen kunta. Työn tarkoituksena on selvittää, minkälaisia vaikutuksia avoimen varhaiskasvatuksen kerhotoiminnalla on lapsiperheiden arjessa, sekä vanhempien työhön ja lastenhoitoon liittyvissä valinnoissa. Avoimen varhaiskasvatuksen kerhotoiminta on Kirkkonummella aloitettu elokuussa 2012, eikä vanhempien mielipiteitä ja näkemyksiä toiminnan tarpeellisuudesta ole aiemmin tutkittu. Kerhotoiminta on suunnitelmallista, tavoitteellista ja ammattilaisten ohjaamaa toimintaa 2–5 –vuotiaille kotihoidossa oleville lapsille. Kerhotoiminnalla tuetaan lapsen kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja oppimista. Vanhemmille toiminta mahdollistaa vertaistukea, omaa aikaa ja tukea vanhemmuuteen.
Työni tärkeimpänä menetelmänä on kyselytutkimus kerhotoiminnassa mukana olevien lasten vanhemmille. Kyselyn avulla sain vanhemmilta tietoa toiminnan vaikutuksesta perheiden arjessa. Selvitin toiminnan hyötyä lapsen ja vanhemman näkökulmasta. Kysyin myös lasten viihtyvyyttä kerhossa ja perheiden tyytyväisyyttä toimintaan. Kyselyssä oli mukana myös avoimia kysymyksiä joihin vanhempien oli mahdollisuus perustella vastauksiaan.
Kyselyn vastaukset olivat hyvin samankaltaisia ja perheiden tyytyväisyys ja arvostus toimintaa kohtaan tuli selkeästi esille. Kerhotoimintaa pidettiin tärkeänä palveluna ja sen koettiin lisäävän vanhempien jaksamista ja perheiden hyvinvointia. Lyhyt kerhoaika, ulkoilun määrä ja lasten suuri ikäjakauma nousivat muutamasta vastauksesta kritiikkinä pohdittavakseni.
Tämän työni ja vanhempien tyytyväisyyden perusteella kerhotoiminnan merkittävyyttä lapsiperheiden hyvinvointiin voidaan selkeästi perustella. Työni voi olla apuna toimintaa kehitettäessä ja laajennettaessa. Työni lopussa pohdin vielä yhteisöpedagogin ammattitaitoa ja osaamista varhaiskasvatuksen työkentillä.
Työni tärkeimpänä menetelmänä on kyselytutkimus kerhotoiminnassa mukana olevien lasten vanhemmille. Kyselyn avulla sain vanhemmilta tietoa toiminnan vaikutuksesta perheiden arjessa. Selvitin toiminnan hyötyä lapsen ja vanhemman näkökulmasta. Kysyin myös lasten viihtyvyyttä kerhossa ja perheiden tyytyväisyyttä toimintaan. Kyselyssä oli mukana myös avoimia kysymyksiä joihin vanhempien oli mahdollisuus perustella vastauksiaan.
Kyselyn vastaukset olivat hyvin samankaltaisia ja perheiden tyytyväisyys ja arvostus toimintaa kohtaan tuli selkeästi esille. Kerhotoimintaa pidettiin tärkeänä palveluna ja sen koettiin lisäävän vanhempien jaksamista ja perheiden hyvinvointia. Lyhyt kerhoaika, ulkoilun määrä ja lasten suuri ikäjakauma nousivat muutamasta vastauksesta kritiikkinä pohdittavakseni.
Tämän työni ja vanhempien tyytyväisyyden perusteella kerhotoiminnan merkittävyyttä lapsiperheiden hyvinvointiin voidaan selkeästi perustella. Työni voi olla apuna toimintaa kehitettäessä ja laajennettaessa. Työni lopussa pohdin vielä yhteisöpedagogin ammattitaitoa ja osaamista varhaiskasvatuksen työkentillä.