Hyvinvoivana läpi tanssiopintojen : Tanssin opettajaopiskelijoiden hyvinvointia kartoittava testistö
Dahl, Lauri; Hintsala, Reima (2014)
Dahl, Lauri
Hintsala, Reima
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403102992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403102992
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulussa on huomattu tanssin opettajaopiskelijoiden olevan uupuneita opiskelun ja vapaa-ajan kuormitustekijöiden ristitulessa. Uupumus heikentää oppimista ja on riskitekijä vammautumiselle, minkä vuoksi Oulun ammattikorkeakoulun eri yksiköiden välillä alettiin suunnitella yhteistyöprojektia tanssin opettajaopiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseksi.
Opinnäytetyömme tulostavoitteena on luoda testiprotokolla, jonka avulla voidaan mitata tanssin opettajaopiskelijoiden fyysisiä valmiuksia koulutuksen vaatimuksiin nähden, kehon muokkautumista opintojen aikana, sekä koettuja psyykkisiä kuormitustekijöitä. Projektimme toiminnallisena tavoitteena on auttaa testituloksien avulla Oulun ammattikorkeakoulun tanssin koulutusohjelman opettajia tunnistamaan kehittämistarpeita tanssin opettajaopiskelijoiden koulutuksessa, sekä tanssin opettajaopiskelijoita tunnistamaan kehittämistarpeita harjoittelussa, palautumisessa, sekä psyykkisen ylikuormituksen riskitekijöiden tunnistamisessa.
Perehdyimme opinnäytetyömme aiheen kannalta keskeisiin käsitteisiin, joita ovat fyysiset ja psyykkiset kuormitustekijät tanssissa, fyysinen kunto ja sen osa-alueet, rasituksesta palautuminen ja kuntotestaus. Nämä käsitteet muodostavat opinnäytetyömme tietoperustan. Lähteenä käytimme monipuolisesti aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Opinnäytetyömme lopputuloksena on testikokonaisuus, jonka sisältämät kuusi testiä ovat luotettavia ja helposti toistettavissa kyseisen kohderyhmän mittaamista ajatellen. Testikokonaisuuteen kuuluvat viisi fyysistä kuntoa mittaavaa testiä ovat submaksimaalinen polkupyöräergometritesti, kontaktimatolla tehtävä vertikaalihyppytesti, Good Balance-laitteella tehtävä tasapainotesti, Beightonin kriteerien mukainen yliliikkuvuustesti ja Luomajoen liikekontrollihäiriötestistö. Lisäksi testikokonaisuuteen kuuluu tätä testiä varten muunnellulla Psyfyrix-kyselylomakkeella toteutettava koetun psyykkisen kuormituksen arviointimenetelmä. Vaikka testistö onkin suunniteltu alun perin tanssin opettajaopiskelijoiden testaamista varten, voidaan testistöä käyttää yleisesti myös työikäisen väestön ja muiden urheilijoiden testaamisessa.
Opinnäytetyömme tulostavoitteena on luoda testiprotokolla, jonka avulla voidaan mitata tanssin opettajaopiskelijoiden fyysisiä valmiuksia koulutuksen vaatimuksiin nähden, kehon muokkautumista opintojen aikana, sekä koettuja psyykkisiä kuormitustekijöitä. Projektimme toiminnallisena tavoitteena on auttaa testituloksien avulla Oulun ammattikorkeakoulun tanssin koulutusohjelman opettajia tunnistamaan kehittämistarpeita tanssin opettajaopiskelijoiden koulutuksessa, sekä tanssin opettajaopiskelijoita tunnistamaan kehittämistarpeita harjoittelussa, palautumisessa, sekä psyykkisen ylikuormituksen riskitekijöiden tunnistamisessa.
Perehdyimme opinnäytetyömme aiheen kannalta keskeisiin käsitteisiin, joita ovat fyysiset ja psyykkiset kuormitustekijät tanssissa, fyysinen kunto ja sen osa-alueet, rasituksesta palautuminen ja kuntotestaus. Nämä käsitteet muodostavat opinnäytetyömme tietoperustan. Lähteenä käytimme monipuolisesti aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Opinnäytetyömme lopputuloksena on testikokonaisuus, jonka sisältämät kuusi testiä ovat luotettavia ja helposti toistettavissa kyseisen kohderyhmän mittaamista ajatellen. Testikokonaisuuteen kuuluvat viisi fyysistä kuntoa mittaavaa testiä ovat submaksimaalinen polkupyöräergometritesti, kontaktimatolla tehtävä vertikaalihyppytesti, Good Balance-laitteella tehtävä tasapainotesti, Beightonin kriteerien mukainen yliliikkuvuustesti ja Luomajoen liikekontrollihäiriötestistö. Lisäksi testikokonaisuuteen kuuluu tätä testiä varten muunnellulla Psyfyrix-kyselylomakkeella toteutettava koetun psyykkisen kuormituksen arviointimenetelmä. Vaikka testistö onkin suunniteltu alun perin tanssin opettajaopiskelijoiden testaamista varten, voidaan testistöä käyttää yleisesti myös työikäisen väestön ja muiden urheilijoiden testaamisessa.