Hohto 2012 ja 2013 pride-tapahtumien graafinen suunnittelu
Ruhanen, Virpi (2014)
Ruhanen, Virpi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123048
Tiivistelmä
Hobiles ry järjesti Hohto pride -tapahtuman vuosina 2012 ja 2013 Joensuussa. Pride on maailmanlaajuinen liike ja filosofia jonka mukaan jokainen voi olla ylpeä sukupuoli-identiteetistään ja/tai seksuaalisesta suuntautumisestaan. Tämän ympärille järjestetään kulkueita, tapahtumia ja viikkoja. Sain tehtäväkseni toteuttaa tapahtumille graafisen suunnittelun sekä konseptin. Tapahtumalle luotiin julisteet, pinssit sekä Hohto -verkkosivujen ulkoasu.
Opinnäytetyössä käydään läpi tapahtuman graafisten ilmeiden syntyä sekä tutkitaan LGBTIQ (lesbo, gay, bi, trans, intersukupuolinen, queer)-markkinointia. Käytän kvalitatiivista lähestymistapaa työssäni ja vertailen sekä omia suunnittelutöitäni keskenään että muita pride -tapahtumien ulkoasuja keskenään. Keskityn Eurooppaan ja erityisesti Suomeen. Pohdin pride-tapahtumien mainonnan nykyisiä ongelmia ja trendejä, kuten stereotypioiden toistoa.
Toiminnallisessa osiossa tavoitteena oli luoda visuaalinen ilme, joka vetoaa Joensuulaiseen LGBTIQ- väestöön ja miellyttää myös toimeksiantajaa. Palautteet osoittivat, että suunnittelun lopputulos täytti toimeksiantajan ja yleisön odotukset molempina vuosina.
Opinnäytetyössä käydään läpi tapahtuman graafisten ilmeiden syntyä sekä tutkitaan LGBTIQ (lesbo, gay, bi, trans, intersukupuolinen, queer)-markkinointia. Käytän kvalitatiivista lähestymistapaa työssäni ja vertailen sekä omia suunnittelutöitäni keskenään että muita pride -tapahtumien ulkoasuja keskenään. Keskityn Eurooppaan ja erityisesti Suomeen. Pohdin pride-tapahtumien mainonnan nykyisiä ongelmia ja trendejä, kuten stereotypioiden toistoa.
Toiminnallisessa osiossa tavoitteena oli luoda visuaalinen ilme, joka vetoaa Joensuulaiseen LGBTIQ- väestöön ja miellyttää myös toimeksiantajaa. Palautteet osoittivat, että suunnittelun lopputulos täytti toimeksiantajan ja yleisön odotukset molempina vuosina.