JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN VIRANOMAISTOIMINTA JA YHTEISTYÖ
Mattila, Maria (2014)
Mattila, Maria
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403113032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403113032
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty osana Voi hyvin nuori! -hanketta. Tutkimuksen tavoittee-na oli selvittää, mitä hallinnollisia toimia tarvittiin joustavan perusopetuksen kehityk-seen Kotkassa. Tarkoituksena oli kartoittaa, miten moniammatillinen ja poikkihallin-nollinen yhteistyö on toiminut ja toimii tällä hetkellä.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluja varten luotiin teemahaastattelu runko, jota täydensin tarvittaessa lisäkysymyksillä. Yksi haastattelu tehtiin sähköpostitse. Tutkimusta varten haastateltiin viittä joustavan perusopetuksen eri hallintoalueilla toimivaa henkilöä.
Tutkimuksen tukokset osoittivat, että hallinnollinen yhteistyö toimii hyvin. Moniam-matillisen yhteistyön näkökulmasta toiminta on sujuvaa ja ongelmien ratkaisu onnistuu hyvin. Yhteyttä eri hallinnon aloilta pidetään sekä säännöllisesti että tarvittaessa. Palavereissa kuunnellaan eri osapuolten näkemyksiä uusista toimintatavoista ja niistä yhdistetään käytännössä toimivia kokonaisuuksia. Tutkimusta voidaan hyödyntää jat-kossa samankaltaisia hankkeita kehittäessä.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluja varten luotiin teemahaastattelu runko, jota täydensin tarvittaessa lisäkysymyksillä. Yksi haastattelu tehtiin sähköpostitse. Tutkimusta varten haastateltiin viittä joustavan perusopetuksen eri hallintoalueilla toimivaa henkilöä.
Tutkimuksen tukokset osoittivat, että hallinnollinen yhteistyö toimii hyvin. Moniam-matillisen yhteistyön näkökulmasta toiminta on sujuvaa ja ongelmien ratkaisu onnistuu hyvin. Yhteyttä eri hallinnon aloilta pidetään sekä säännöllisesti että tarvittaessa. Palavereissa kuunnellaan eri osapuolten näkemyksiä uusista toimintatavoista ja niistä yhdistetään käytännössä toimivia kokonaisuuksia. Tutkimusta voidaan hyödyntää jat-kossa samankaltaisia hankkeita kehittäessä.