Oppimisympäristön suunnittelu kiinteistönhoidon koulutusohjelmaan
Tähti, Sami (2014)
Tähti, Sami
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123072
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia tarkoituksenmukainen oppimisympäristö laitteineen sekä työvälineineen Raision ammattiopiston järjestämään kiinteistönhoidon koulutusohjelmaan toisen asteen oppilaitokseen. Kiinteistönhoitajien koulutusta ohjaa opetushallituksen vuonna 2010 vahvistama yleinen opetussuunnitelma. Lisäksi tehtävänä oli koota työelämän tarpeen mukaiset ammatilliset osaamistavoitteet ja laatia oppilaitoskohtainen opetussuunnitelma.
Opinnäytetyö perustuu kiinteistöpalvelualan perustutkinnon perusteisiin. Oppimisympäristön suunnittelu aloitettiin huhtikuussa 2013 tutustumalla kiinteistönhoidon koulutusta järjestäviin oppilaitoksiin ja niiden opetussuunnitelmiin. Kiinteistöpalvelualan koulutuksesta ja työelämän osaamistarpeista oli saatavissa vähän informaatiota. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin kiinteistöpalvelualalla toimivien kokeneiden ammattilaisten ajankohtaisia näkökulmia teemahaastattelujen avulla, joiden tarkoituksena oli löytää työelämän tärkeitä korostuksia osaamistarpeisiin. Haastatteluista saatuja tuloksia käytettiin hyväksi suunniteltaessa tarpeita vastaavaa oppimisympäristöä sekä laadittaessa opetussuunnitelmaa.
Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat tarkoituksenmukaisesti. Työn tuloksena muodostettiin koulutusohjelmaan opetussuunnitelma ja harjoitustyötilan pohjapiirustus sekä suunnitelma opetustilan toiminnoista. Opetussuunnitelma otettiin käyttöön hyväksynnän jälkeen kesäkuussa 2013. Suunnitelman mukaisen fyysisen oppimisympäristön rakentaminen ja varustelu toteutettiin opiskelijoiden resursseilla. Oppimisympäristö ilmaisee hyvin sitä, miten oppilaitoksessa toteutetaan työelämän tarpeita vastaavaa koulutusta.
Opinnäytetyö perustuu kiinteistöpalvelualan perustutkinnon perusteisiin. Oppimisympäristön suunnittelu aloitettiin huhtikuussa 2013 tutustumalla kiinteistönhoidon koulutusta järjestäviin oppilaitoksiin ja niiden opetussuunnitelmiin. Kiinteistöpalvelualan koulutuksesta ja työelämän osaamistarpeista oli saatavissa vähän informaatiota. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin kiinteistöpalvelualalla toimivien kokeneiden ammattilaisten ajankohtaisia näkökulmia teemahaastattelujen avulla, joiden tarkoituksena oli löytää työelämän tärkeitä korostuksia osaamistarpeisiin. Haastatteluista saatuja tuloksia käytettiin hyväksi suunniteltaessa tarpeita vastaavaa oppimisympäristöä sekä laadittaessa opetussuunnitelmaa.
Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat tarkoituksenmukaisesti. Työn tuloksena muodostettiin koulutusohjelmaan opetussuunnitelma ja harjoitustyötilan pohjapiirustus sekä suunnitelma opetustilan toiminnoista. Opetussuunnitelma otettiin käyttöön hyväksynnän jälkeen kesäkuussa 2013. Suunnitelman mukaisen fyysisen oppimisympäristön rakentaminen ja varustelu toteutettiin opiskelijoiden resursseilla. Oppimisympäristö ilmaisee hyvin sitä, miten oppilaitoksessa toteutetaan työelämän tarpeita vastaavaa koulutusta.