MAJOITUSLIIKKEEN HENKILÖKUNNAN VÄKIVALTARISKIT JA NIIDEN HALLINTA
Norman, Satu (2006)
Norman, Satu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291700
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on tarkastella majoitusliikkeen henkilökunnan turvallisuutta, erityisesti väkivaltauhkien näkökulmasta. Tarkoituksena on tehdä Scandic Hotel Kajanuksen vastaanottoon opas, joka ohjeistaa, miten toimia uhkaavien ja aggressiivisten asiakkaiden kanssa. Tarkoituksena on myös antaa Scandic Kajanuksen vastaanoton henkilökunnalle lisätietoa konfliktitilanteissa toimimisesta. Lisäksi opas on yhtenä osana hotellin vastaanoton perehdytyskansiossa.
Työhön käytetty aineisto kerättiin aiemmin tehdystä kyselytutkimuksesta majoitusliikkeen työntekijöille sekä teoksista, jotka käsittelivät majoitusliikkeen turvallisuutta, yritystoimintaa ja lainsäädäntöä. Aineisto on kerätty alan kirjallisuudesta sekä internetistä.
Työn tukena käytin Scandic Hotellista saamaa tietoa, jonka sain työharjoittelun ohella sekä turvallisuuteen liittyvistä keskusteluista henkilökunnan kanssa. Perehdyin Scandic Hotellin turvallisuusasioihin pelastus- ja turvallisuuskansiota tutkimalla. Opas konfliktitilanteiden hallintaan, täydentää Scandic Hotel Kajanuksen turvallisuuskansion väkivaltatilanteiden hallinta osiota.
Opinnäytetyöprosessi oli haasteellinen, josta sain kokemusta teoreettisesta tutkimuksesta sekä oppaan tuottamisesta henkilöstölle hotellin vastaanottoon.
Työhön käytetty aineisto kerättiin aiemmin tehdystä kyselytutkimuksesta majoitusliikkeen työntekijöille sekä teoksista, jotka käsittelivät majoitusliikkeen turvallisuutta, yritystoimintaa ja lainsäädäntöä. Aineisto on kerätty alan kirjallisuudesta sekä internetistä.
Työn tukena käytin Scandic Hotellista saamaa tietoa, jonka sain työharjoittelun ohella sekä turvallisuuteen liittyvistä keskusteluista henkilökunnan kanssa. Perehdyin Scandic Hotellin turvallisuusasioihin pelastus- ja turvallisuuskansiota tutkimalla. Opas konfliktitilanteiden hallintaan, täydentää Scandic Hotel Kajanuksen turvallisuuskansion väkivaltatilanteiden hallinta osiota.
Opinnäytetyöprosessi oli haasteellinen, josta sain kokemusta teoreettisesta tutkimuksesta sekä oppaan tuottamisesta henkilöstölle hotellin vastaanottoon.