Alfapet Eläinlääkärit Oy - Markkinatutkimus
Lappalainen, Riku (2013)
Lappalainen, Riku
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518073
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä Alfapet Eläinlääkärit Oy -eläinlääkäriklinikalle markkinatutkimus ja auttaa Alfapet-eläinlääkäriyritystä kehittämään sen liiketoimintaosaamista. Markkinatutkimus koostuu kahdesta osasta: asiakaskyselystä ja liiketoimintaympäristön kartoituksesta. Markkinatutkimuksen tavoite oli tuottaa laadukasta tietoa liikkeenjohtamisen tarpeisiin, tukemaan johdon päätöksentekoa ja antamaan uusia ideoita liiketoiminnan kehittämiseen.
Yksityisiä eläinlääkäriyrityksiä ei ole liiketalouden näkökulmasta juurikaan tutkittu. Eläinlää-käritoiminta on rauhallisesti kilpailtu toimiala. Markkinointia on rajoitettu toimijoiden it-sesäätelyllä. Vuonna 2012 eläinlääkintäalalla näkyi merkkejä rakennemurroksen käynnistymi-sestä. Yksityiset sijoittajat ovat hankkineet eläinlääkäriyrityksiä omistukseensa. Toimialalla näyttäisi olevan käynnissä toimijoiden ketjuuntumiskehitys. Kaupungeissa eläinlääkäriklinikoita on enemmän pienehköllä alueella, ja näin ollen kilpailun kiristyminen siellä on todennäköisempää. Alfapetin maantieteellinen sijainti on edullinen, Saunalahdessa, Kurttila - Vanttilassa, Kanta-Kauklahdessa ja Nuuksio - Nupurissa väestömäärä kasvaa yli 50 prosentilla seuraavina vuosina.
Asiakaskysely tehtiin e-lomakkeella, avoimen ja strukturoidun survey-tutkimuksen yhdistelmänä. Alfapetin asiakastyytyväisyys on asiakaskyselyn mukaan erittäin korkealla tasolla. Vastauksista 95 % suosittelee Alfapet-eläinlääkäriklinikkaa, todennäköisesti tai erittäin todennäköisesti. Tuttavan suosituksesta Alfapetin palvelut löysi 26 % vastaajista, paikallistuntemus toi 35 % asiakkaista ja Google kautta 20 % vastaajista löysi tietoa Alfapetin palveluista. Kyselyyn vastanneista 89 % piti klinikan aukioloaikoja sopivina.
Lämminhenkisyys on Alfapetin tavaramerkki. Se sopii Alfapetin imagoksi oikein hyvin. Erikoistunut hammasklinikka on tehokas keino hakea kilpailuetua. Alfapet voi asemoitua pääkaupunkiseudun ensimmäiseksi hammashoitoihin keskittyneeksi erikoisosaajaksi ja laajentaa asiakaskuntansa kattamaan koko pääkaupunkiseutu.
Yksityisiä eläinlääkäriyrityksiä ei ole liiketalouden näkökulmasta juurikaan tutkittu. Eläinlää-käritoiminta on rauhallisesti kilpailtu toimiala. Markkinointia on rajoitettu toimijoiden it-sesäätelyllä. Vuonna 2012 eläinlääkintäalalla näkyi merkkejä rakennemurroksen käynnistymi-sestä. Yksityiset sijoittajat ovat hankkineet eläinlääkäriyrityksiä omistukseensa. Toimialalla näyttäisi olevan käynnissä toimijoiden ketjuuntumiskehitys. Kaupungeissa eläinlääkäriklinikoita on enemmän pienehköllä alueella, ja näin ollen kilpailun kiristyminen siellä on todennäköisempää. Alfapetin maantieteellinen sijainti on edullinen, Saunalahdessa, Kurttila - Vanttilassa, Kanta-Kauklahdessa ja Nuuksio - Nupurissa väestömäärä kasvaa yli 50 prosentilla seuraavina vuosina.
Asiakaskysely tehtiin e-lomakkeella, avoimen ja strukturoidun survey-tutkimuksen yhdistelmänä. Alfapetin asiakastyytyväisyys on asiakaskyselyn mukaan erittäin korkealla tasolla. Vastauksista 95 % suosittelee Alfapet-eläinlääkäriklinikkaa, todennäköisesti tai erittäin todennäköisesti. Tuttavan suosituksesta Alfapetin palvelut löysi 26 % vastaajista, paikallistuntemus toi 35 % asiakkaista ja Google kautta 20 % vastaajista löysi tietoa Alfapetin palveluista. Kyselyyn vastanneista 89 % piti klinikan aukioloaikoja sopivina.
Lämminhenkisyys on Alfapetin tavaramerkki. Se sopii Alfapetin imagoksi oikein hyvin. Erikoistunut hammasklinikka on tehokas keino hakea kilpailuetua. Alfapet voi asemoitua pääkaupunkiseudun ensimmäiseksi hammashoitoihin keskittyneeksi erikoisosaajaksi ja laajentaa asiakaskuntansa kattamaan koko pääkaupunkiseutu.