Laskentamallin luominen opetuksen kustannusten tutkimiseksi : case -tutkimus kolmesta koulutusohjelmasta
Kinnunen, Tuomas (2014)
Kinnunen, Tuomas
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403193301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403193301
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Hämeen Ammattikorkeakoulun opetuksen kustannuksia tutkimusta varten luodun laskentamallin avulla sekä selvittää ovatko tutkimuksen tulokset vertailukelpoisia eri koulutusohjelmien kesken. Tutkimukseen valittiin kolme Hämeen ammattikorkeakoulun koulutusohjelmaa: liiketalous, Hämeenlinnan hoitotyö ja puutarhatalous. Toimeksiantajana työssä oli Hämeen Ammatillisen Korkeakoulutuksen Kuntayhtymän talousosasto.
Työn teoriaosuudessa tutustutaan kustannuslaskentaan, työn tutkimukseen valittuihin kolmeen koulutusohjelmaan sekä tutkimuksessa apuna olleeseen SoleOps-järjestelmään. Tutkimusongelmana oli selvittää onko tutkimuksen tulokset vertailukelpoisia eri koulutusohjelmien kesken ja miten eri koulutusohjelmien SoleOps-järjestelmän merkintätavat eroavat toisistaan.
Tutkimusta varten luotiin laskentamalli, johon valittiin seitsemän mittaria toimeksiantajan kanssa. Laskentamallissa tutkittiin opettajien ajankäyttöä opetukseen sekä kustannuksia opetuksen ja opettajien palkkakustannusten kautta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että koulutusohjelmien välillä on paikoin merkittäviäkin eroja. Nämä selittyy suurimmaksi osaksi koulutusohjelmien opetusrakenteiden ja SoleOps-järjestelmän kirjaustapojen erilaisuudella. Tämän takia tutkimuksen tulokset eivät ole suoraan vertailukelpoisia eri koulutusohjelmien kesken.
Työn teoriaosuudessa tutustutaan kustannuslaskentaan, työn tutkimukseen valittuihin kolmeen koulutusohjelmaan sekä tutkimuksessa apuna olleeseen SoleOps-järjestelmään. Tutkimusongelmana oli selvittää onko tutkimuksen tulokset vertailukelpoisia eri koulutusohjelmien kesken ja miten eri koulutusohjelmien SoleOps-järjestelmän merkintätavat eroavat toisistaan.
Tutkimusta varten luotiin laskentamalli, johon valittiin seitsemän mittaria toimeksiantajan kanssa. Laskentamallissa tutkittiin opettajien ajankäyttöä opetukseen sekä kustannuksia opetuksen ja opettajien palkkakustannusten kautta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että koulutusohjelmien välillä on paikoin merkittäviäkin eroja. Nämä selittyy suurimmaksi osaksi koulutusohjelmien opetusrakenteiden ja SoleOps-järjestelmän kirjaustapojen erilaisuudella. Tämän takia tutkimuksen tulokset eivät ole suoraan vertailukelpoisia eri koulutusohjelmien kesken.