Kristinestads turismsektor - Sett ur ett Slow perspektiv
Eklöf, Magdalena (2014)
Eklöf, Magdalena
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403193309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403193309
Tiivistelmä
Kristinestad blev medlem i Cittaslow nätverket för småstäder år 2011, vilket betyder att 52 kriterier med Slow principer implementeras i stadsplaneringen. Inom turismsektorn har man märkt en ökning i besöksnäringen efter Cittaslow medlemskapet. Kristinestads Näringslivscentral Ab har hand om turismsektorn och marknadsföringen av staden. Slow konceptet har vuxit i popularitet och har spridit sig också till turismindustrin, där det går under namnet Slow Turism.
Problemställningen avgränsas till Kristinestads turismsektor, hur den påverkas av Cittaslow, och hur Slow principerna kan användas inom turismsektorn. Syftet med detta arbete är att utreda huruvida Cittaslow kan användas för att utveckla Kristinestads turismsektor. Arbetets delsyften utreder hur samarbetet fungerar inom staden och vilka utmaningar staden står inför med tanke på sektorns utveckling.
Arbetets teorigrund utgörs främst av forskning angående tjänste- och destinationsutveckling och konsumentbeteende. Som litteraturkällor har böcker, tidskrifter, artiklar, internetsidor och tidigare gjord forskning använts. För datainsamlingen används en kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer.
Undersökningens resultat visar att Näringslivscentralen redan försöker implementera Cittaslow mentaliteten i turismutbudet, samt få ett bredare utbud på service och produkter med koppling till Slow konceptet. Genom medborgarforum försöker man få lokalbefolkningen involverad, men det innebär en stor utmaning och det största problemet gällande utvecklingen av sektorn är brist på samarbete och kommunikation inom kommunen. Resultaten visar att en fortsatt satsning på Cittaslow och marknadsföring är viktig och att statistik över turismsektorn behövs. Kristinestad became a member of the Cittaslow network in 2011, which means the town is implementing 52 requirements for Cittaslow in the town strategy. There has been an increase in the amount of visitors after Kristinestad became a member of Cittaslow. Kristinestads Näringslivscentral Ab is in charge of the tourism sector and for the marketing of Kristinestad. The Slow concept has been growing in popularity and has reached also the tourism industry under the name Slow Tourism.
The problem area is limited to the tourism sector in Kristinestad, how it is affected by Cittaslow and how the Slow principles are to be utilized within the tourism sector. The aim of the research is to conclude whether Cittaslow can be used to develop the tourism sector in Kristinestad. The research also outlines how the collaboration works within the town and the challenges Kristinestad faces in developing the sector.
The theory basis of the research consists mainly of the development of services and consumer behavior. Books, journals, articles, websites and previous research have been used as sources. A qualitative method with semi-structured interviews was used to collect the data.
The results of the research show that Näringslivscentralen is already trying to apply a Cittaslow mentality in the tourism supply and get a wider supply of services and products connected to the Slow concept. It is challenging getting the citizens involved despite citizen forums; the biggest problem is lack of collaboration and communication within the community. The results show that a continued investment in Cittaslow is important and that statistics regarding the tourism sector is needed.
Problemställningen avgränsas till Kristinestads turismsektor, hur den påverkas av Cittaslow, och hur Slow principerna kan användas inom turismsektorn. Syftet med detta arbete är att utreda huruvida Cittaslow kan användas för att utveckla Kristinestads turismsektor. Arbetets delsyften utreder hur samarbetet fungerar inom staden och vilka utmaningar staden står inför med tanke på sektorns utveckling.
Arbetets teorigrund utgörs främst av forskning angående tjänste- och destinationsutveckling och konsumentbeteende. Som litteraturkällor har böcker, tidskrifter, artiklar, internetsidor och tidigare gjord forskning använts. För datainsamlingen används en kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer.
Undersökningens resultat visar att Näringslivscentralen redan försöker implementera Cittaslow mentaliteten i turismutbudet, samt få ett bredare utbud på service och produkter med koppling till Slow konceptet. Genom medborgarforum försöker man få lokalbefolkningen involverad, men det innebär en stor utmaning och det största problemet gällande utvecklingen av sektorn är brist på samarbete och kommunikation inom kommunen. Resultaten visar att en fortsatt satsning på Cittaslow och marknadsföring är viktig och att statistik över turismsektorn behövs.
The problem area is limited to the tourism sector in Kristinestad, how it is affected by Cittaslow and how the Slow principles are to be utilized within the tourism sector. The aim of the research is to conclude whether Cittaslow can be used to develop the tourism sector in Kristinestad. The research also outlines how the collaboration works within the town and the challenges Kristinestad faces in developing the sector.
The theory basis of the research consists mainly of the development of services and consumer behavior. Books, journals, articles, websites and previous research have been used as sources. A qualitative method with semi-structured interviews was used to collect the data.
The results of the research show that Näringslivscentralen is already trying to apply a Cittaslow mentality in the tourism supply and get a wider supply of services and products connected to the Slow concept. It is challenging getting the citizens involved despite citizen forums; the biggest problem is lack of collaboration and communication within the community. The results show that a continued investment in Cittaslow is important and that statistics regarding the tourism sector is needed.