Draaman käyttö toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa
Pere-Vähämaa, Sari; Kankaanpää, Jaana; Peltola, Malla; Sipponen, Tarja (2014)
Pere-Vähämaa, Sari
Kankaanpää, Jaana
Peltola, Malla
Sipponen, Tarja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403203331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403203331
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tekijöinä oli neljä 12TaPeA ryhmän opiskelijaa, joista yksi toimi päätoimisesti opettajana. Opintojen aikana kaikkien mielenkiinnon kohteeksi oli muodostunut erilaisten opetusmenetelmien hyödyntämisen mahdollisuudet ja draama koettiin erilaisena ja hieman vieraana opetusmenetelmänä. Vaikka draama oli kaikille jollain tasolla tuttua, draama opetusmenetelmänä koettiin mahdollisuutena, jonka ymmärrystä haluttiin syventää.
Työmme aiheena oli draaman käyttö toisen asteen ammatillisessa opetuksessa. Hankkeessa haluttiin tutustua opettajien haastattelujen kautta syihin, miksi opettajat kokivat draaman opetuksessa mahdollisuutena ja miksi jotkut opettajat vierastivat sitä.
Työssämme käytimme tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Haastatte-limme neljää 2. asteen sosiaali- ja terveysalan opettajaa, jotka käyttävät työssään draamaa menetelmänä sekä kolmen käsi- ja taideteollisuusalan opettajan ryhmää, joka koostui opettajista, jotka eivät draama opetuksessaan käytä. Näin oletimme saavan näkökulmaa myös mahdollisiin pelkoihin ja ennakko-odotuksiin draaman käyttöä ajatellen. Haastattelut litteroitiin tekstiksi ja analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Haastattelujen perusteella totesimme, että opettajan omalla persoonallisuus ja aikaisemmat kokemukset vaikuttivat suuresti opettajan suhtautumiseen draamaan ja sen käyttämiseen. Myös oppilaitoksen ja ammattialan perinteiden vaikutus opetusmenetelmien valinnassa vaikuttivat suhtautumisessa draamaan ja sen käyttämiseen.
Draamaa opetuksessaan käyttävät kokivat draaman opetusta rikastavana menetelmänä, jota oli mahdollisuus käyttää monissa eri opetustilanteissa. Ei draamaa käytä huomasivat käyttävänsä draamallisia menetelmiä ja innostuivat keskustelemaan draaman mahdollisuuksista. Tältä osin tavoitteemme draaman ymmärryksen laajentamisesta onnistui hyvin.
Työmme aiheena oli draaman käyttö toisen asteen ammatillisessa opetuksessa. Hankkeessa haluttiin tutustua opettajien haastattelujen kautta syihin, miksi opettajat kokivat draaman opetuksessa mahdollisuutena ja miksi jotkut opettajat vierastivat sitä.
Työssämme käytimme tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Haastatte-limme neljää 2. asteen sosiaali- ja terveysalan opettajaa, jotka käyttävät työssään draamaa menetelmänä sekä kolmen käsi- ja taideteollisuusalan opettajan ryhmää, joka koostui opettajista, jotka eivät draama opetuksessaan käytä. Näin oletimme saavan näkökulmaa myös mahdollisiin pelkoihin ja ennakko-odotuksiin draaman käyttöä ajatellen. Haastattelut litteroitiin tekstiksi ja analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Haastattelujen perusteella totesimme, että opettajan omalla persoonallisuus ja aikaisemmat kokemukset vaikuttivat suuresti opettajan suhtautumiseen draamaan ja sen käyttämiseen. Myös oppilaitoksen ja ammattialan perinteiden vaikutus opetusmenetelmien valinnassa vaikuttivat suhtautumisessa draamaan ja sen käyttämiseen.
Draamaa opetuksessaan käyttävät kokivat draaman opetusta rikastavana menetelmänä, jota oli mahdollisuus käyttää monissa eri opetustilanteissa. Ei draamaa käytä huomasivat käyttävänsä draamallisia menetelmiä ja innostuivat keskustelemaan draaman mahdollisuuksista. Tältä osin tavoitteemme draaman ymmärryksen laajentamisesta onnistui hyvin.