Eteenpäin! : opas vanhemmille lapsen minäkäsityksen tukemisesta kouluun siirtyessä
Kirves, Neea; Domin, Anni (2014)
Kirves, Neea
Domin, Anni
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403213385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403213385
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on lapsen minäkäsityksen tukeminen nivelvaiheessa eli kouluun siirtyessä. Työn tarkoitus oli toiminnallisuuden avulla tukea lasten minäkäsitystä. Tavoitteena oli koota opas esikouluikäisten lasten vanhemmille teorian ja toiminnallisuuden pohjalta.
Nykyaikana lasten minäkäsityksen kehityksen tukeminen ei ole helppoa. Maailma muuttuu ja kehittyy jatkuvasti, luoden paineita lapsille. Koulun aloituksella on erityisen suuri merkitys lapsen minäkäsityksen kehittymiseen esimerkiksi sosiaalisten suhteiden muuttuessa kouluiässä. Työssä tuodaan esille miten ihmisen minäkäsitys kehittyy, mitkä asiat siihen vaikuttavat ja kuinka vanhemmat voivat auttaa lastensa minäkäsitystä kehittymään muutosten keskellä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti esikouluryhmän kanssa ja toimintakerroilla alustettiin opinnäytetyön aihetta lasten kanssa. Toiminnallisuus menetelmänä sopii hyvin minäkäsityksen käsittelemiseen. Toiminnallisuus on myös luonteva tapa työskennellä lasten kanssa. Toiminnallisuuden ja teorian pohjalta koottiin opas esikoululaisten vanhemmille.
Oppaan avulla vanhemmilla on mahdollisuus jatkaa toimintakerroilla aloitettujen aiheiden käsittelyä lastensa kanssa. Opas sisältää erilaisiin teemoihin liittyvää teoriaa, kirjallisuusvinkkejä, lasten mielipiteitä ja vanhempien tärkeimpiä tehtäviä.
Itse opinnäytetyöraportti koostuu työhön liittyvistä taustoista, teoreettisesta viitekehyksestä, toiminnallisuuden kuvauksesta sekä arviointiosuudesta.
Nykyaikana lasten minäkäsityksen kehityksen tukeminen ei ole helppoa. Maailma muuttuu ja kehittyy jatkuvasti, luoden paineita lapsille. Koulun aloituksella on erityisen suuri merkitys lapsen minäkäsityksen kehittymiseen esimerkiksi sosiaalisten suhteiden muuttuessa kouluiässä. Työssä tuodaan esille miten ihmisen minäkäsitys kehittyy, mitkä asiat siihen vaikuttavat ja kuinka vanhemmat voivat auttaa lastensa minäkäsitystä kehittymään muutosten keskellä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti esikouluryhmän kanssa ja toimintakerroilla alustettiin opinnäytetyön aihetta lasten kanssa. Toiminnallisuus menetelmänä sopii hyvin minäkäsityksen käsittelemiseen. Toiminnallisuus on myös luonteva tapa työskennellä lasten kanssa. Toiminnallisuuden ja teorian pohjalta koottiin opas esikoululaisten vanhemmille.
Oppaan avulla vanhemmilla on mahdollisuus jatkaa toimintakerroilla aloitettujen aiheiden käsittelyä lastensa kanssa. Opas sisältää erilaisiin teemoihin liittyvää teoriaa, kirjallisuusvinkkejä, lasten mielipiteitä ja vanhempien tärkeimpiä tehtäviä.
Itse opinnäytetyöraportti koostuu työhön liittyvistä taustoista, teoreettisesta viitekehyksestä, toiminnallisuuden kuvauksesta sekä arviointiosuudesta.